🌓 معرفی انواع خواب از دیدگاه های مختلف
وبسایت "فردای تازه" همان "تاروت رنگی" سابق می باشد.
معرفی انواع خواب از دیدگاه های مختلف 🌓
کتاب بحارالانوار نوشته علامه محمد باقر مجلسی میباشد، ایشان در کتابش از سخنان شیخ مفید تصویر گرفته و به همین خاطر، خوابها را به چهار دسته تقسیم کردهاند، سفینه البحار و مدینه الحکم و الاثار، مهمترین و معروفترین اثر پیرامون بحارالانوار است که توسط شیخ عباس قمی گردآوری شده به همین دلیل ایشان هم در کتاب سفینه البحار خواب را چهار نوع ذکر کردهاند:
در زیر می توانید با انتخاب انواع خواب از نظر تجربی و معبران جواب خود را مشاهده کنید:
انواع خواب از نظر تجربی
انواع خواب از نظر معبران
انواع خواب از نظر علوم تجربی، معارف و روایات
به طور کلی میتوان گفت که چه از نظر علوم تجربی (روانشناسی و روانکاوی) و چه از نظر معارف و علوم مربوط به خداوند و روایات تاثیر گرفته از پیامبر اکرم و امامان معصوم، رویاها دارای انواع گوناگونی مانند راست و دروغ، رحمانی و شیطانی و… هستند و به دستههای جدا از هم تقسیم میشوند.
خواب رحمانی از لحاظ حقوقی، ارزش و اعتبار خاصی ندارد و با استفاده از علوم مربوط به داوری و قضاوت نمیتوان آن را به شیوه صحیح بررسی کرد اما از نظر دینی، مذهبی، صفای باطنی قابل استدلال میباشد.
رویای صادقه، دریچهای به عالم ارواح و جهان غیب است و از عالم مادی و دنیوی فراتر رفته و ابعاد وسیعتر و گسترده تری را در بر میگیرد، چنین خوابی باعث میشود که از قید و بند جهان مادی رها شوید و به کشف حقایق بپردازید و از وقایع مختلف آگاه شوید، وقایعی که آگاه شدن از آنها در جهان مادی و در چهارچوب جسم خاکی ناممکن بوده و تنها از طریق الهام بر روح و کالبد ممکن است به آن سطح برسید.
خواب صادقه یا خواب رحمانی
رویای صادقه تعبیر و تفسیر داشته و این گونه خوابها قابلیت تحقق و اثرگذاری بر زندگی فرد بیننده خواب را دارند.
این خوابها واقعی بوده و به رویدادهایی که در عالم بیداری و هوشیاری رخ میدهند، اشاره میکند.
این رویاها انواع گوناگونی داشته و در زمانهای متفاوتی از شبانه روز قابل مشاهده هستند، این رویاها حقایق مختلفی را برای بیننده خواب بازگو کرده و به نکات ارزشمندی اشاره میکند.
رویای صادقه با اسامی رویای حسنه و رویای صالحه هم شناخته میشود.
این خواب قدرت شما را بالا برده و حقایقی از آینده را برای شما بازگو میکند که هیچ اطلاعی از آنها نداشتید، بسیار پیش آمده که عالم یا دانشمندی روی مسئله مهمی تمرکز کرده ولی در نقطه خاصی به بنبست رسیده و نمیتواند راه درست را پیدا کند ولی در عالم خواب و رویا، پاسخ آن مشکل به آنها گفته شده است طوری که بعد از دیدن آن خواب با آن مشکل روبرو نبودهاند، پس میتوان گفت که این خواب باعث میشود که مسائل مهمی را کشف کنید.
به همین خاطر پیامبر اکرم میفرمایند:
«خیلی از معارف است که در عالم رویا برای انسانهای صالح کشف میشود.»
رویای صادقه نوعی خبر یافتن از آینده است که توسط خداوند بر روح و روان انسانها فرود میآید.
انواع رویای صادقه:
همانطور که اشاره کرده بودیم رویای صادقه انواع گوناگونی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم:
- خوابی که نیاز به تعبیر و تفسیر ندارد چون معنی و مفهوم آن کاملاً واضح و روشن بوده و بیننده خواب به راحتی از معنی خوابش مطلع میشود بدون اینکه لازم باشد آن را تعبیر کند. چنین خوابی مفهومی جز خود خواب ندارد مانند خوابی که حضرت ابراهیم درباره ذبح حضرت اسماعیل مشاهده کردند.
- ✓خوابی که بخشی از آن دارای مفاهیم پوشیده و پنهان بوده و برای آشکار کردن مفهوم آن نیاز است که خواب را تعبیر کنیم و قسمتی دیگر از آن نیاز به تعبیر کردن ندارد و مفهوم آن کاملاً واضح و روشن است مانند خواب حضرت یوسف (ع) که در آن خورشید و ماه و ستارگان دارای مفهوم پوشیده و پنهان بوده و هر کدام نماد خاصی هستند و نیازمند تعبیر میباشند اما سجده آنها واضح و روشن بوده و مفهومی جز خود سجده ندارد.
- ✓خوابی که کاملاً پوشیده و پنهان بوده و از روی تصاویر دیده شده به هیچ عنوان نمیتوان به معنی خواب پی برد ولی هر یک از این تصاویر نماد خاصی بوده و نیازمند تعبیر هستند، برای فهمیدن مفهوم این خواب باید آن را به طور کامل تعبیر کرد و تمام نشانههای خواب را جدی گرفت مانند خوابی که پادشاه مصر در زمان یوسف نبی (ع) مشاهده کردند.
مثالهایی از رویای صادقه در قرآن و احادیث ذکر شدهاند که دانستن آنها خالی از لطف نبوده و آگاهی ما را افزایش میدهند و به درک بهتری از مسائل و رویدادها میرسیم.
در قرآن درباره رویای صادقه موارد زیر بیان شده است:
خوابی که حضرت یوسف در دوران کودکیشان مشاهده کردند. (سوره یوسف، آیات ۴ و ۱۰۰ )
خوابی که حضرت ابراهیم درباره ذبح کردن پسرش حضرت اسماعیل مشاهده کردند. (سوره صافات، آیه ۱۰۲ )
خوابی که پیامبر درباره شجره ملعونه مشاهده کردند. (سوره اسرا، آیه ۶۰ )
خوابی که پادشاه مصر مشاهده کردند و نمادی از قحطی و خشکسالی در آینده بود. (سوره یوسف، آیه ۴۳ )
خوابهایی که دو هم زندانی حضرت یوسف در بند مشاهده کردند، یکی به سروری رسید و دیگری با ذلت و خواری مرد. (سوره یوسف، آیه ۳۶ )
خداوند در آیه ۶۴ سوره یونس میفرمایند:
«در زندگی دنیا و آخرت مژده برای آنان است.»
در منابع شیعه و سنی گفته شده که منظور از بشارت و مژده در زندگی دنیا، همان رویاهای صالحهای است که برخی از انسانها در این دنیا آنها را مشاهده کرده و به درک بهتری از مسائل و رویدادها میرسند و آگاهیشان افزایش مییابد.
در منابع اسلامی ذکر شده که شما زمانی میتوانید رویای صادقه مشاهده کنید که روح و جسمتان به آگاهی رسیده و دستخوش تغییراتی شود که دید شما را به مسائل عوض کرده و درک شما را از مسائل آخرت بالاتر ببرد، دنیا و مسائل دنیوی برای شما بیارزش شده و نگرشتان عمیقتر شود، انجام دادن و رعایت کردن موارد زیر احتمال دیدن رویای صادقه را بالاتر برده و در شکلگیری رویای صادقه موثر است:
- انسان با وضو بخوابد و جسمش مطهر و پاک باشد و بوی خوبی بدهد.
- شخص به پهلوی راست و یا به پشت (رو به آسمان) بخواند و رو به قبله باشد.
- از خوردن غذا مقدار زمانی گذشته باشد طوری که اندکی از غذا هضم شده و حداقل یک سوم شکم خالی باشد تا شخص احساس سنگینی و ورم نداشته باشد، باید از خوردن غذاهای حجیم مانند حلیم و آش رشته و امثال آنها پرهیز کرد و تا حد امکان وعده شام را مختصر و سبک خورد.
- بهتر است که شخص قبل از خواب احساسات منفی مانند خشم، عصبانیت، استرس را از خود دور کرده و در آرامش و راحتی وارد بستر خود شود.
هنگامی که این عوامل رعایت شوند، روح هنگام خواب آرام و آسوده بوده و توانایی این را دارد که با آرامش به سیر و سفر بپردازد و همین موضوع باعث صعود بیشتر روح، تماس بیشتر با ملائکه و دریافت اطلاعات صحیح بیشتر، میگردد و در نتیجه روح هنگام بازگشت غنی از اطلاعات و دانستههای ارزشمند بوده و نیازی به اطلاعات دیگر که معمولاً شیاطین و جنیان دوست دارند در اختیار او قرار دهند، ندارد، پس میتوان گفت که رویای چنین فردی صادقه است.
همچنین در منابع اسلامی آمده است که انجام دادن کارهای زیر احتمال دیدن رویای صادقه را کم و کمتر کرده و ما را از آگاهی و سعادت واقعی دور میکند:
- کاری که دین انجام آن را ممنوع کرده است.
- بیش از حد نیاز غذا خوردن، اسراف و استفاده بیش از اندازه از مواد غذایی میتواند ما را از عرفان و فلسفه دور کند.
- عدم سلامت مزاج و مستی هم میتواند از موانع رویت خواب صادقه باشد.
امام جعفر صادق (ع) در پاسخ به سوال یکی از شاگردانش به نام ابوبصیر یحیی بن ابی قاسم اسحاق اسدی که پرسیدند: آیا خواب راست و دروغ هر دو یک منشا دارند؟
فرمودند که درست است و خواب راست و دروغ هر دو یک منشا دارند با این تفاوت که خواب دروغین و نادرست اطلاعات غلط و گاهاً ترسناک و آزاردهندهای را در اختیار فرد بیننده خواب قرار میدهد، عموماً در آغاز شب که هنگام تسلط شیاطین است، دیده شده و بیننده خواب را آزرده خاطر میکنند.
این گونه رویاها، تخیلات بیننده خواب را به بازی گرفته و رویایی غیر واقعی، بی فایده و دروغین است اما رویای صادقه بعد از گذشت حداقل دو سوم شب که نزدیک اذان ظهر بوده و پیش از سحر است رویت میشود چون فرشتگان در این بازه زمانی فرود آمده و مسائل حقیقی را برای بیننده خواب بازگو میکنند، این خوابها درست بوده و به خواست خداوند متعال تحقق مییابند مگر اینکه بیننده خواب، مطهر و پاک بوده و با بدن کثیف و ناپاک وارد بستر شده باشد یا پیش از خواب خداوند را آنطور که شایسته است، یاد نکرده باشد، در این صورت رویا با درنگ و تاخیر تحقق مییابد و انواع مختلفی دارد.
به خاطر شرایط متفاوتی که وجود دارد، تشخیص خواب صادقه از رویاهای دیگر مشکل است و عوامل زیادی بستگی دارد، علم تعبیر خواب علمی پیچیده بوده و نصیب هر کسی نمیشود، این علم الهامی بوده و پروردگار به افرادی خاص تمام یا قسمتی از آن را عطا میکند.
راههای تشخیص رویای صادقه:
خواب پیامبر
پیامبر اکرم در حدیثی میفرمایند، کسی که مرا در عالم رویا ببیند، بی تردید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمیشود. (بحارالانوار)
پاسخ نهفته به سوالات
ممکن است سوالی ذهن شما را مشغول کرده باشد و هنگام شب، در خوابتان، پاسخ آن را ببینید.
این نوع خوابها، همان رویاهای صادقه هستند.
به عنوان مثال برخی از خانوادههای شهدا، درباره جا و مکان فرزندان خود، خواب صادقه میبینند، البته بسیار پیش آمده که عالمی پاک سرشت با همه تلاشی که کرده در حل یک مسئله علمی باز مانده و رسول خدا به صورت الهام در خواب او را هدایت کرده است تا پاسخ آن سوال را بیابد.
شفافیت و روشنی
خوابهای صادقه عموماً شفافتر و روشنتر از دیگر رویاها میباشند، این خوابها بسیار واضح بوده و در آن چهرهها و تصاویر کاملاً آشکار هستند به طوری که بیننده خواب حس میکند که در عالم بیداری و هوشیاری قرار دارد، حتی ممکن است اندکی بعد از بیدار شدن احساس کند که گیج شده و نداند که خواب دیده است.
سیر خطی
خوابهای صادقه مفهوم خاصی را در بر داشته و دارای یک نقطه شروع و یک نقطه پایان هستند، این خوابها مستقل و کامل بوده و پیام منحصر به فردی را به مخاطب بازگو میکنند ولی خوابهای پریشان و آشفته، بی سر و ته بوده و هیچ مفهوم خاصی ندارند، این گونه خوابها پیام ویژهای را در بر نداشته و هدفی جز آشفته کردن ذهن مخاطب ندارند، این خوابها در هم بوده و مطالب پراکندهای را به ذهن مخاطب انتقال میدهند و انسجام ندارند.
از نظر اسلام، رویای صادقه نوعی الهام و به تعبیر روایات، جزئی از اجزای رسالت و پیامبری و یکی از اسباب اتصال انسان به عالم غیب میباشد، این خوابها قابل تعبیر بوده و تحقق مییابند، برای مثال میتوان به خوابهایی که رسول خدا دیدهاند و محقق شده است، اشاره کرد:
- خواب پیامبر قبل از فتح مکه که خبر از فتح مکه و پیروزی سپاه اسلام میداد و همین گونه نیز شد.
- پیامبر خواب دیدند که بعد از رحلتشان، بنی امیه به قدرت رسیده و حکومت را به دست میگیرد و همین اتفاق هم رخ داد و حکومت به دست بنی امیه افتاد و آنها از منبر رسول خدا بالا رفته و به خلافت رسیدند.
- خداوند شهادت امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را به پیامبر خبر داده بود و پیامبر درباره مسموم شدن امام حسین علیه السلام و شهید شدن امام حسین (ع) خوابی را مشاهده کرده بودند که به حقیقت پیوست.
خواب کاذبه یا خواب شیطانی
رویای کاذبه یا خواب شیطانی که وسوسه ابلیس است و میخواهد شما را تضعیف کرده و تحت فشار قرار دهد به گونهای که شما آسیب پذیر و شکننده شده و تحت تاثیر قرار گیرید و به سمت او کشیده شوید، از دستورات او پیروی کرده و امور مورد پسند او را اجرا نمایید.
عوامل موثر در شکلگیری رویای کاذبه
- با بدن ناپاک و کثیف به بستر خواب رفتن و بدون طهارت خوابیدن.
- خوردن غذاهای حجیم یا بیش از حد نیاز غذا خوردن به گونهای که فرد احساس سنگینی کرده و شکمش ورم کند.
- باید بین غذا خوردن و خوابیدن مدت زمانی وجود داشته باشد، اگر فرد بعد از خوردن غذا بلافاصله با شکم پر بخوابد به احتمال زیاد خوابهای آزاردهندهای مشاهده میکند.
- خوابیدم بر روی پهلوی چپ نادرست بوده و سعی کنید تا حد امکان به پهلوی راست یا به پشت بخوابید و در آن شرایط به خواب بروید.
- زیاد خوابیدن باعث میشود که کیفیت خواب کم شده و محتوای خواب بیارزش و نادرست شود و جدی گرفته نشود.
- اگر خشمگین و عصبانی بوده و با رفتاری تند و خشن به بستر خواب بروید، این احتمال وجود دارد که خواب کاذبه مشاهده کنید، در اینجا تذکری اخلاقی نیز مطرح شده و فرد را به ملایمت، سازگاری، انجام دادن کارها با آرامش و از روی فکر و عقل دعوت میکند.
- اگر فرد در زمان بیداری به طور مداوم مرتکب گناهان کبیری مانند دروغ، غیبت، تهمت و امثال آن شود، این اعمال قطعاً بر روح و جان وی تاثیر گذاشته و شیطان را به او نزدیک میکند، به همین دلیل خوابهای او کاذب بوده و مهملی بیش نیستند.
در کتاب شرح مراتب طهارت از استاد صمدی آملی، نوشته شده که محمد ابن سیرین میفرمایند: اگر کسی ذهنش را به موضوعی خاص معطوف کرده و درباره آن تفکر نمایند به طوری که تمام افکارش روی آن مسئله خاص متمرکز باشد و رویای آن را ببیند، باید بداند که رویایش تعبیری نداشته و خواب پریشان نامیده میشود.
عبارت (خواب پریشان) از عبارت (اضغاث احلام) به معنی (مجموعهای از خوابهای پریشان) برداشت میشود.
مثلاً عاشقی که معشوق را در خواب میبیند یا کسی که هنگام خواب احساس سرما میکند و در خوابش برف و سرما مشاهده میکند.
فیلسوف مهدی محی الدین الهی قمشه ای در کتاب حکمت الهی فرمودند که خوابهای پریشان انواع گوناگون دارند، ایشان خوابهای پریشان را به نه دسته تقسیم کرده اند که چون سه مورد از آنها تقریباً مشابه بقیه است، فقط شش از آن را بیان کرده و درباره هر یک توضیحاتی ارائه میدهیم:
- خواب هایی که از وهم و خیال و توهم سرچشمه میگیرند و زایده تخیلات و افکار ما هستند.
- خواب هایی که بر مبنای آمال و آرزوهای ما هستند و در طول روز بسیار به آنها میاندیشیم.
- خوابهایی که تحت تاثیر شرایط منحصر به فردی رویت میشوند مثلاً چون موقع خواب، پتو یا لحاف از رویش کنار رفته است، احساس سرما کرده و خواب برف و سرما میبیند.
- ممکن است قلبمان از کسی شکسته باشد یا کسی باعث رنجوری و ناراحتی ما شده باشد و ما آن فرد را در خواب به شکل مار یا عقرب مشاهده کنیم، این خواب ها از آسیب های روحی و روانی سرچشمه گرفته و زایده تنفر، کینه از کسی چه از روی دلیل منطقی و چه از روی دلیل غیر منطقی، نفرت، دشمنی و مسائل این چنینی باشد.
- خوابهایی که از کمبودهای ما سرچشمه میگیرند، این خوابها به نیازها و احتیاجات ما مربوط هستند، مثلاً ممکن است شخصی به پول یا وام نیاز داشته باشد و در خوابش بانک، وام، پول و موضوعات مربوط را مشاهده کند.
- خوابهایی که از روی عادت یا تکرار کردن کاری خوب یا بد شکل میگیرند، مثلاً فردی که بسیار کار میکند و همیشه مشغول است، امکان دارد در خواب مشاهده کند که سر کار رفته و مشغول انجام دادن کارهایش میباشد.
اگر خواب ما جز یکی از شش دسته بالا بود، خواب مان پریشان بوده و تعبیر ندارد.
این خوابها قابلیت تحقق نداشته و صادقه نیستند، باید بدانید که خوابهای صادقه تعبیر داشته و محقق میشوند.
حال که انواع رویاها را بررسی کردیم، باید بدانید که با وجود همه این اطلاعات، تشخیص خواب صادقه از بقیه رویاها دشوار بوده و صرفاً با یک دستهبندی کلی نمیتوان به نتیجهگیری خاصی رسید، تعبیر خواب علم پیچیدهای بوده و جنبه معنوی دارد، علم تعبیر خواب علمی است که بر روح و جان شخص جاری شده و میزان بهره بردن از این علم با خلوص و صفای باطن فرد ارتباط مستقیم دارد.
در هر صورت اگر خواب شما صادقه باشد باید بدانید که خوابتان واقعی بوده و مسائل انکارناپذیری را برای شما آشکار میسازد، این خوابها تحت تاثیر گذشته و آینده ما بوده و حامل اخبار مهم و درستی هستند، چنین خوابهایی میتوانند به ما کمک کنند و پاسخ سوالاتی که در ذهنمان هستند را برایمان روشن کنند، این خوابها ما را به مسیر درستی هدایت کرده و مانند راهنما عمل میکنند.
خواب ناشی از ضعف جسمی
خوابی که نتیجه تحلیل رفتن جسم، بیماری و در نتیجه ضعیف بودن و آسیب پذیری بدن باشد، صادقه نبوده و نباید جدی گرفته شود چون تعبیر ندارد و تحقق نمییابد. اخلاط اربعه از نظر گرمی، سردی، خشکی و رطوبت با هم متفاوت هستند، ترکیب این اخلاط در بدن باعث به وجود آمدن مزاجهای مختلف میشوند، اگر میزان نسبت اخلاط اربعه در حالت تعادل باشد، فرد دارای مزاج معتدل است ولی اگر میزان آنها از تعادل خارج شود، باعث بیماری و ناراحتی شده و فرد خوابهای نادرستی را مشاهده میکند.
خواب ناشی از وهم و خیال
خوابی که از وهم و خیالات ما سرچشمه گرفته و نتیجه فکر و اندیشه و تخیل و توهم خود شخص است.
انواع خواب از نظر معبران
پیامبر اکرم
رسول گرامی اسلام (ص) میفرمایند که خواب و رویا سه نوع مختلف دارد:
- گاهی بشارت و مژدهای از جانب خداوند بوده و مسائل مهمی را برای بیننده خواب بازگو میکند.
- گاهی مانند تیری است که از سمت شیطان به سمت بیننده خواب روانه میشود و باعث غم و اندوه وی شده و او را وسوسه میکند.
- گاه خواب در مورد مسئلهای است که شخص در ذهن خود پرورانده و آن را در خواب میبیند، این خواب ها آشفته بوده و انواع متفاوتی دارند و به موضوعات متنوعی اشاره میکنند.
دانیال نبی (ع)
ایشان معتقدند که در حالت کلی خواب دو نوع دارد، یکی از آنها به زمان حال اشاره داشته و مواردی را به شما تذکر میدهد یا شما را از انجام کاری منع می کند و دیگری به زمان آینده دلالت داشته و شما را با عواقب کارهایتان روبرو میکند و این ها بر چهار قسم هستند:
- خواب امر کننده
- خواب بازدارنده
- خواب پند دهنده
- خواب بشارت دهنده
امام جعفر صادق (ع)
ایشان خواب را به سه دسته تقسیم کردهاند، دسته اول خوابهایی هستند که صادقه بوده و معنی و مفهوم خاص خود را دارند، این خوابها تعبیر داشته و محقق میشوند، دسته دوم خوابهایی هستند که معنی و مفهوم خاصی نداشته و نباید جدی گرفته شوند، دسته سوم خوابهای پریشان و آشفته هستند که آزاردهنده بوده و سیلی از امواج منفی و تفکرات ناامید کننده را به سمت بیننده خواب سرازیر میکنند، منشا این خواب از شیطان و انرژیهای شیطانی بوده و این خواب را اغلب چهار گروه از مردم میبینند:
- کسانی که اهل گناه و فساد باشند و مرتکب اعمال زشت یا گناهان کبیره شوند.
- کسانی که شراب یا هر مایع مستی آور دیگری را مصرف میکنند و مست و خمار میشوند.
- کسانی که اهل پرخوری و زیادهروی بوده یا غذاهای حجیم و غلیظ مصرف میکنند.
- کودکان نابالغ ممکن است چنین خوابهایی را مشاهده کنند.
امام صادق (ع) معتقدند که هنگام خواب، روح از بدن جدا شده و به آسمان میرود و بعد از مدتی دوباره به تن برگشته و به فرمان خداوند هرچه که دیده یا شنیده باشند را به صورت خواب برای بیننده خواب مطرح میکنند، این اطلاعات میتوانند خوب و خوشایند یا بد و آزاردهنده باشند.
ابراهیم کرمانی
ایشان معتقدند که خواب سه نوع دارد:
- ممکن است بشارتی باشد که از طرف خداوند عزوجل به بیننده خواب الهام میشود.
- ممکن است وسوسه ای از طرف شیطان باشد.
- خوابهایی که از نفس و سرشت بیننده خواب سرچشمه گرفته باشند، چنانچه این خواب راست و درست باشد، فرشته ای از فرشتگان پاک سرشت و نزدیک به خداوند از آن خواب حفاظت کرده و به فرد بیننده خواب خبر میدهد تا شخص به خداوند متعال پناه ببرد و از او بخواهد که شر و بدی را در صورت وجود از آن خواب دفن کرده و خیر و نیکی آن را نصیب شما کند.
ایشان میفرمایند که فراموش کردن خواب گناه بوده و اگر کسی خوابی مشاهده کند و آن خواب از ذهنش برود و آن را به یاد نیاورد باید توبه کند و از خداوند طلب بخشش نماید.
جابر مغربی
ایشان معتقدند که خواب به دو دسته کلی خواب راست و خواب دروغ تقسیم بندی میشود، هر یک از این خوابها انواع گوناگونی داشته و به چند دسته تقسیم میشوند:
خواب راست و درست، خود به سه بخش تقسیم میشود:
- اولی خواب تبشیر یا همان خواب بشارت و مژده دهنده است که در آن خداوند به فرشتهاش دستور میدهد تا مقداری از سرنوشت فرزند آدمی را برای او آشکار کرده او را با آیندهاش چه خوب و چه بد روبرو کند.
- این فرشته، ملک الرویا نامیده میشود و از طریق خواب و رویا به مسلمانان از امور دنیوی و اخروی سخن گفته و به آنها پند و اندرز میدهد و به آنها میگوید که در روز قیامت چه بر سر کافران میآید و چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
- دومی خواب تحذیر یا همان خوابی که بیننده خواب را میترساند و از وی میخواهد که از برخی مسائل بپرهیزد، در چنین خوابهایی خداوند از فرشتهاش ملک الرویا میخواهد که بندهاش را هدایت و راهنمایی کرده و شخص را با چیزهایی که او را از خداوند دور میکند آشنا نماید تا شخص مرتکب گناه نشده و از امور ناشایست دوری کند و اطاعت و شکر خداوند را به جای آورد.
- سومی خواب الهام است که در آن خداوند از فرشتهاش ملک الرویا میخواهد به بندگان بگوید که باید از خداوند پیروی کنند و اعمال صالح و نیکو انجام دهند، در صورت امکان سفر حج رفته و نماز شب به جای آورند و صدقه دهند، از گناه و کارهای زشت دوری کرده و در صورت مرتکب شدن سریعاً از خداوند طلب بخشش کنند و توبه نمایند.
خواب دروغین به سه دسته تقسیم میشود:
- اولین مورد همت میباشد، یعنی اگر کسی در عالم بیداری و هوشیاری ذهنش را درگیر مسئلهای نماید به طوری که آن موضوع به بزرگترین دغدغه شخص تبدیل شده و زندگیاش را تحت شعاع قرار دهد، این موضوع ذهن فرد را درگیر کرده و در خوابهایش هم ان مورد را مشاهده میکند. بیننده خواب باید بداند که خوابش تحت تاثیر محیط بوده و حاصل تراوشات ذهنش است، پس نباید خوابش را جدی بگیرد و بداند که خوابش تعبیری نداشته و محقق نمیشود.
- چنانچه شخص بیمار و آزرده باشد یا از اتفاقی خاص رنج بکشد ممکن است آن موضوع را در خواب مشاهده کند، بیننده خواب باید بداند که خوابش انعکاسی از آسیبها و مسائل دردناک زندگی اش است و نباید آن را جدی بگیرد بلکه باید بداند که خوابش تعبیر نداشته و محقق نمی شود.
- خواب هایی که از شیطان و انرژیهای شیطانی منشا میگیرند و بسیار آزاردهنده و آشفته هستند.
نتیجه
به عنوان حسن ختام باید بگویم که در حالت کلی رویا ها به چهار دسته تقسیم میشوند:
- رویاهای واقعی
- رویاهای دروغین
- رویاهای ناشی از بی قیدی
- رویاهای ناشی از افکار
تعبیر خواب بسیار پیچیده و سخت میباشد، تعیین تعبیر خواب نیاز به آشنایی کامل با علم تعبیر خواب دارد و یک آشنایی سطحی و علم محدود نمیتواند از پس تعبیر کردن خواب بر بیاید، اما به هر حال تا حدودی میتوان تشخیص داد که خواب از چه نوعی بوده و صادق است یا خیر.
عوامل زیادی بر خوابهای ما تاثیر گذارند و بدون در نظر گرفتن آنها نمیتوان تعبیر خواب درستی داشت، برای مثال توجه به وضعیت روانی، افکاری که طول روز در ذهنمان پروراندهایم، مشکلات یا ناراحتیهایی که با آنها مواجه هستیم، شرایط فیزیکی، محیط خواب، همگی میتوانند بر خواب تاثیر گذاشته و معنی و مفهوم آن را عوض کنند.
رویاهای صادقه تعبیر داشته و معمولاً واضح و بدون ابهام هستند، بی سر و ته نبوده و دارای یک نقطه شروع و یک نقطه پایان هستند.
گاهی اوقات ممکن است ذهنمان درگیر مسئله مهمی باشد و پاسخ آن را در خواب مشاهده کنیم، رویای صادقه میتواند از آینده خبر دهد یا هشداری از جانب خداوند برای ما باشد.