بیوگرافی و زندگینامه نیکی کریمی

بازیگران ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ ۷ دیدگاه

وبسایت "فردای تازه" همان "تاروت رنگی" سابق می باشد.

بیوگرافی نیکی کریمی

نیکی کریمی، بازیگر و فیلم ساز موفق ایرانی که از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان سینما پس از انقلاب ۱۳۵۷ یاد می‌شود، در فیلم‌های متعدد و مهمی به نقش آفرینی پرداخته و توانسته است از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی، جوایز متعددی را کسب نماید.

تعداد جوایزی که ایشان در جشنواره‌های مختلف کسب کرده‌اند بسیار زیاد بوده و به همین دلیل از لحاظ تعداد جوایز جهانی، یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران به شمار می‌روند.

نیکی کریمی علاوه بر بازیگری در کارگردانی و فیلمسازی نیز بسیار موفق بوده و در زمینه‌های عکاسی و ترجمه کتاب نیز فعالیت‌هایی داشته‌اند. ایشان در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی فیلم به عنوان داور حضور پیدا کرده و همواره جزو موفق ترین ها بوده اند.

ایشان علاوه بر اینکه در فعالیت‌های هنری شان بسیار سرآمد و موفق هستند، در سال ۲۰۱۷ نیز در فهرست ۳۰ تن از زیباترین زنان جهان از سوی وبگاه بازنت؛ یک رسانه اجتماعی اینترنتی که حتواهای مختلف از جمله عکس خبر و کلیپ در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، قرار گرفتند.

نیکی کریمی

خلاصه زندگینامه

تولد: ۱۹ آبان ۱۳۵۰ (۵۳ سال)

محل تولد: تهران، ایران

خواهر و برادر: نازنین کریمی، خشایار کریمی

قد: ۱۶۵ سانتی متر

حرفه: بازیگر، کارگردان، تهیه کننده

سال‌های فعالیت: ۱۳۶۸ تا کنون

زندگینامه

زندگی شخصی:

نیکی کریمی در ۱۹ آبان سال ۱۳۵۰ در تهران چشم به جهان گشودند. با اینکه ایشان در تهران متولد شدند اما اصالتاً تفرشی بوده و هم اکنون نیز اعضای خانواده شان در انگلستان زندگی می کنند و وی به خاطر این موضوع مدام بین تهران و لندن در رفت و آمد است.

تحصیلات:

نیکی کریمی در سال ۱۳۷۱ پس از نقش آفرینی در فیلم سارا اثر داریوش مهرجویی برای ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا سفر کرده و تا زمان بازی در فیلم پری اثر داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۳ در آمریکا ماندند و به ایران برنگشتند.

نیکی کریمی در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام:

nikkarimi@

زندگی هنری

نیکی کریمی در کنار آتیلا پسیانی

بازیگری:

نیکی کریمی از همان دوران کودکی یعنی زمانی که هنوز دوره دبستان را به پایان نرسانده بود متوجه علاقه خود نسبت به بازیگری شد و از همان زمان کارش را در گروه‌های کوچک تئاتر آغاز کرد.

ورود به عرصه سینما:

اولین فعالیت نیکی کریمی در حوزه سینما به نقش آفرینی او در فیلم وسوسه، محصول سال ۱۳۶۸ باز می‌گردد.

این فیلم ایرانی توسط جمشید حیدری کارگردانی شده و ششمین اثر ساخته شده توسط ایشان محسوب می‌شود.

نیکی کریمی در این فیلم نقش مکمل را بازی کرده و با بازیگرانی همچون رضا رویگری، منوچهر هادی، ولی شیراندامی، علی ثابت، سروش خلیلی به همکاری پرداختند و این چنین نخستین حضور سینمایی خود را در این فیلم تجربه کردند.

عروس:

نیکی کریمی یک سال پس از ایفای نقش در فیلم سینمایی وسوسه، یعنی در سال ۱۳۶۹ در فیلم سینمایی عروس نقش آفرینی کرده و کاراکتر برجسته‌تری را بازی کردند.

فیلم سینمایی عروس، فیلمی ایرانی در ژانر درام می‌باشد که توسط بهروز افخمی کارگردانی شده و علاوه بر نیکی کریمی بازیگرانی همچون ابوالفضل پورعرب، عباس امیری مقدم، علی سجادی حسینی، فرحناز منافی ظاهر، رقیه چهره آزاد، اکبر معززی و منصور والا مقام در آن به نقش آفرینی پرداختند.

این فیلم محصول سال ۱۳۶۹ بوده و در بازه زمانی بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ اکران شده است، در این مدت فیلم سینمایی عروس توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و در لیست پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در طول سال‌های اکران خود در سالن‌های سینما قرار گیرد.

سینمایی عروس به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۰ برگزیده شده و نیکی کریمی به واسطه نقش آفرینی در آن، توانست برای نخستین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شود.

ناگفته نماند که نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب به خاطر نقش آفرینی حرفه‌ای شان در این فیلم به عنوان نخستین ستارگان سینمای ایران پس از انقلاب شناخته شدند.

سارا:

فیلم سینمایی سارا توسط داریوش مهرجویی تهیه و کارگردانی شده و در نهایت برای اولین بار در سال ۱۳۷۱ منتشر شده است.

داستان این فیلم از نمایشنامه خانه عروسک اثر هنریک ایبسن الهام گرفته و درباره یک زوج به نام حسام و سارا می‌باشد، حسام به بیماری دچار شده و برای پیگیری درمانش مجبور است به خارج از کشور سفر کند، همسرش سارا مخارج سفر او را به سختی تامین کرده و همین موضوع مشکلاتی را برای او به وجود می‌آورد که داستان فیلم روایت کننده آنها است و در نهایت سارا به خاطر آسیب‌هایی که از سمت شوهرش به او وارد می‌شود به ناچار خانه او را ترک کرده  او را لایق زندگی و معاشرت با خود و فرزندانش نمی‌داند.

این فیلم یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهای داریوش مهرجویی به شمار آمده و جزو یکی از بارزترین فیلم‌های او در خصوص زنان می‌باشد.

نیکی کریمی در این فیلم با بازیگرانی همچون امین تارخ، خسرو شکیبایی، یاسمین ملک نصر و فرامرز روشنایی به همکاری پرداخته و کاراکتر سارا را بازی می‌کند.

ناگفته نماند که نیکی کریمی به خاطر ایفای نقش سارا در این فیلم سینمایی برای دومین بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده و توانست جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن را از جشنواره بین المللی فیلم سن سباستین و نانت دریافت نماید.

پری:

فیلم سینمایی سارا نتیجه اولین همکاری نیکی کریمی با داریوش مهرجویی بوده و نیکی کریمی برای دومین بار در فیلم پری با داریوش مهرجویی همکاری کردند.

فیلم پری توسط داریوش مهرجویی کارگردانی شده و فیلمنامه این اثر را نیز خود داریوش مهرجویی نوشته‌اند. ناگفته نماند که فیلمنامه این اثر از رمان فرانی و زویی و داستان کوتاه یک روز خوش برای موزماهی نوشته جروم دیوید سالینجر الهام گرفته و در نهایت در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به نیکی کریمی، خسرو شکیبایی، علی مصطفی، توران مهرزاد، پارسا پیروزفر، ملیکا شریفی‌نیا و امیرحسین شریفی اشاره کرد.

داستان این فیلم درباره پری، دانشجوی ممتاز رشته ادبیات و تئاتر است که زندگی بسیار خوب و ایده آلی دارد. او کتاب سبز کوچکی را مطالعه کرده و پس از خواندن آن دچار تحولات فکری و حسی زیادی می‌شود و داستان فیلم به بیان جزئیات این اتفاقات می‌پردازد.

دو زن:

نیکی کریمی پس از چندین تجربه همکاری با کارگردانان بزرگی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در نهایت در سال ۱۳۷۷ با تهمینه میلانی همکاری کرده و در فیلم سینمایی دو زن به ایفای نقش پرداخت.

فیلم سینمایی دو زن توسط تهمینه  میلانی کارگردانی شده و خود ایشان نیز فیلمنامه این اثر را نوشته‌اند.

این فیلم محصول سال ۱۳۷۷ بوده و در نهایت در ۲ تیر ۱۳۷۸ برای اولین بار منتشر شد.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، آتیلا پسیانی، حسن جوهرچی اشاره کرد. ناگفته نماند که نیکی کریمی در این فیلم کاراکتر فرشته را نقش آفرینی می‌کند.

در نهایت این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفته و توانست جوایز زیادی را از آن خود کند، نیکی کریمی نیز به واسطه نقش آفرینی در این فیلم توانست برای پنجمین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شود. علاوه بر این ایشان توانستند جایزه بهترین بازیگر زن را نیز به خاطر بازی در فیلم سینمایی دو زن از جشنواره تائورمینا ایتالیا دریافت کنند.

همکاری نیکی کریمی و تهمینه میلانی آنقدر خوشایند و نتیجه بخش بود که آنها تا مدتی با یکدیگر همکاری کرده و همکاری شان تا فیلم واکنش پنجم نیز تداوم یافت.

دیوانه‌ای از قفس پرید:

فیلم سینمایی دیوانه‌ای از قفس پرید توسط احمدرضا معتمدی کارگردانی شده و سومین فیلم بلند ایشان به شمار می‌رود.

این فیلم نود دقیقه‌ای محصول سال ۱۳۸۱ بوده و برای اولین بار در همین سال منتشر شده است.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به نقش آفرینی پرداخته‌اند می‌توان به عزت الله انتظامی، علی نصیریان، نیکی کریمی و پرویز پرستویی اشاره کرد و نیکی کریمی در این فیلم کاراکتر یلدا را بازی می‌کند.

این فیلم در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و توانست سه سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین موسیقی متن را از آن خود کند.

واکنش پنجم:

واکنش پنجم فیلم سینمایی ایرانی می‌باشد که توسط تهمینه میلانی کارگردانی شده و محمد نیک بین تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

تهمینه میلانی علاوه بر کارگردانی این اثر، نوشتن فیلمنامه آن را نیز بر عهده داشته و در نهایت این فیلم در سال ۱۳۸۱ به سرانجام رسیده است.

این فیلم برای اولین بار در بیست و هشتم اسفند ۱۳۸۲ منتشر شده و از جمله بازیگرانی که در آن به نقش آفرینی پرداختند می‌توان به نیکی کریمی، جمشید هاشم‌پور، مریلا زارعی، شهاب حسینی، گوهر خیراندیش و محمدرضا شریفی نیا اشاره کرد و نیکی کریمی در این فیلم کاراکتر فرشته را بازی می‌کند.

از آنجایی که نقش آفرینی نیکی کریمی در فیلم‌های سینمایی دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم بسیار خارق‌العاده بود، او توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بشود و چنین جایزه مهمی را از آن خود کند.

باج خور:

باج خور یک فیلم ایرانی است که توسط فرزاد مؤتمن کارگردانی شده و بازیگرانی از جمله نیکی کریمی، فریبرز عرب نیا، مهدی احمدی، شاهد احمدلو، ایرج نوذری، محمد ولی احمدلو در آن به ایفای نقش پرداختند. در نهایت این فیلم در سال ۱۳۸۲ به سرانجام رسیده و برای اولین بار در ۷ خرداد ۱۳۸۳ منتشر شده است.

نیکی کریمی به واسطه نقش آفرینی در این فیلم برای اولین بار یک نقش خاکستری را بازی کرده است.

فعالیت در عرصه تئاتر:

نیکی کریمی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ در نمایش خرده جنایت‌های زن و شوهری ایفای نقش کرده و نقش لیزا را بازی کردند. به علاوه این تئاتر در محل تله‌ تئاتر برگزار شد.

نمایشنامه این اثر درباره زوجی است که در پی حقیقت می‌گردند و نویسنده این نمایشنامه یا همان اریک امانوئل اشمیت به تحلیل ظریفی از زندگی زناشویی در نمایشنامه خود می‌پردازد.

کارگردانی:

نیکی کریمی علاوه بر اینکه بازیگر بسیار موفق و خارق‌العاده‌ای است و به دفعات در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاترهای مختلف به ایفای نقش پرداخته، در زمینه کارگردانی نیز فعالیت‌هایی داشته و چندین فیلم را کارگردانی کرده است.

ای بی سی آفریقا:

ای بی سی آفریقا فیلمی است که توسط عباس کیارستمی ساخته شده و ایشان کارگردانی این فیلم را بر عهده داشتند، نیکی کریمی به عنوان دستیار کارگردان با عباس کیارستمی همکاری کرده و در نهایت این فیلم ۸۴ دقیقه‌ای در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار منتشر شد.

این فیلم که حالت مستند دارد به ماجرای سفر گروه عباس کیارستمی به قاره آفریقا پرداخته و آنها در طی این سفر قصد دارند فیلمی درباره بیماری ایدز و کودکان آفریقایی مبتلا به این بیماری بسازند.

نیکی کریمی در داوری ها

داشتن یا نداشتن:

نیکی کریمی در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی تحت عنوان داشتن یا نداشتن ساخت. جالب است بدانید که درون مایه این فیلم به موضوع زوج‌های نابارور که برای برطرف کردن مشکلشان به کلینیک رویان مراجعه می‌کنند می‌پردازد.

این مستند بسیار مفید و تاثیرگذار واقع شده و توانست جایزه باران را از آن خود کند.

در فروردین سال ۱۳۹۱، طی دومین مراسم تجلیل سینماگران سلامت محور که در خانه سلامت شهرداری منطقه ۷ تهران برگزار شد، فیلم مستند داشتن یا نداشتن نیکی کریمی به نمایش درآمده و از ایشان بابت ساخت چنین فیلمی با درون مایه هنری و اجتماعی درباره یکی از مهم‌ترین مباحث سلامت شهروندان تجلیل به عمل آمد.

یک شب:

فیلم سینمایی یک شب اولین تجربه کارگردانی نیکی کریمی بوده و او برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ توانست اولین فیلم بلند خود را بسازد. البته ناگفته نماند که فیلمنامه این اثر را نیز خود نیکی کریمی نوشته است.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به هانیه توسلی، عبدالرضا فخاری دولابی، سعید ابراهیمی‌فر، نادر ترکمن، مجید نظیمی آرانی اشاره کرد.

این فیلم به خاطر یک سری شرایط در ایران اکران نشد ولی مورد توجه جشنواره‌های معتبر خارجی از جمله جشنواره فیلم کن قرار گرفت و خوش درخشید.

همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه کامبیز دیرباز

با اینکه پس از گذشت مدتی هنوز هم تکلیف اکران فیلم سینمایی یک شب مشخص نبود اما نیکی کریمی در سال ۱۳۸۵ اقدام به ساخت فیلم دیگری کرد و خود نیز به عنوان بازیگر در آن حضور داشت.

چند روز بعد:

فیلم سینمایی چند روز بعد دومین فیلم سینمایی ساخته شده توسط نیکی کریمی بوده و ایشان فیلمنامه این اثر را نیز با همکاری شادمهر راستین نوشتند.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به نیکی کریمی، نیلوفر خوش خلق، احسان امانی، بهزاد دورانی، علیرضا انوش فر و حسام نورانی اشاره کرد.

داستان این فیلم درباره دختری به اسم شهرزاد با نقش آفرینی خود نیکی کریمی می‌باشد که درگیر سردرگمی شده و مدتی است که می‌خواهد تصمیم مهمی برای زندگیش بگیرد و چیزهای تازه را تجربه کند.

فیلم دوم نیکی کریمی نیز به خاطر یک سری مسائل اکران نشد.

سوت پایان:

سوت پایان یک فیلم سینمایی ایرانی است که توسط نیکی کریمی کارگردانی شده و خود ایشان نیز فیلمنامه این اثر را نوشته‌اند. ایشان به عنوان بازیگر نیز در این فیلم حضور داشته و با بازیگرانی همچون شهاب حسینی، اشکان خطیبی، هستی مهدوی فر و بهنوش بختیاری به همکاری پرداختند و در نهایت این فیلم در سال ۱۳۸۹ به سرانجام رسید و برای اولین بار در ۱۲ مرداد همین سال منتشر شد.

نیکی کریمی در این فیلم کاراکتر سحر را نقش آفرینی کرده و داستان فیلم درباره یک زوج مستندساز به نام سامان و سحر می‌باشد که زندگی آرامی در شهر تهران دارند، مشکلی در کار سامان پیش آمده و برای رفع این مشکل از همسرش سحر کمک می‌خواهد و داستان فیلم به بیان جزئیات این اتفاقات می‌پردازد.

سوت پایان سومین فیلم کارگردانی شده توسط نیکی کریمی بوده و توانست جوایز زیادی را از آن خود کند.

این فیلم در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته و علاوه بر آن در جشنواره‌های جهانی نیز موفق ظاهر شد. این فیلم در جشنواره‌های بوسان کره جنوبی، دوربان آفریقای جنوبی، وزول فرانسه، سیدنی، دبی، کلکته، چنای هند، مانهایم آلمان، پراگ جمهوری چک به نمایش درآمده و توانست جایزه اصلی جشنواره آلمان را از آن خود کند.

به علاوه این فیلم توانست سه جایزه از جشنواره وزول فرانسه را کسب کند، به این شکل که هیئت داوران جوان فرانسه در جشنواره سینمایی وزول فرانسه، تصمیم گرفتند تا جایزه اصلی خود را به این فیلم اهدا کنند. علاوه بر این هیئت داوران آسیایی نیز در این جشنواره جایزه خود را به فیلم سوت پایان داده و سومین جایزه ارزشمند را نیز انستیتو زبان‌های شرقی پاریس به همراه جایزه نقدی به این فیلم اهدا کردند.

ناگفته نماند  که در دومین جشنواره فیلم‌های فارسی زبانان سیدنی که در شهریور سال ۱۳۹۲ برگزار شد، از نیکی کریمی قدردانی شده و در طی این مراسم تعدادی از فیلم‌های کارگردانی شده توسط ایشان از جمله چند روز بعد، سوت پایان و یک شب به نمایش درآمدند.

شیفت شب:

شیفت شب یک فیلم سینمایی ایرانی است که توسط نیکی کریمی تهیه و کارگردانی شده و  فیلمنامه این اثر را نیز خود ایشان نوشته‌اند، البته علی اصغری نیز در نوشتن فیلمنامه ایشان را یاری کرده‌اند.

این فیلم محصول سال ۱۳۹۳ بوده و برای اولین بار در ۲۷ آبان سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

این فیلم به مسائل و مشکلات جامعه ایران در زمان تحریم‌های علیه این کشور اشاره داشته و بازیگرانی از جمله محمدرضا فروتن، لیلا زارع، امیرحسین آرمان، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، سحر قریشی و خود نیکی کریمی در آن به نقش آفرینی پرداختند.

نیکی کریمی در این فیلم کاراکتر رویا، همسایه ناهید را بازی کرده و توانست برنده دیپلم افتخاری از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در قسمت جایزه ویژه هیئت داوران شود. البته ناگفته نماند که لیلا زارع نیز توانست در این جشنواره برنده دیپلم افتخاری بهترین بازیگر نقش اول زن گردد.

آتابای:

آتابای یک فیلم ایرانی در ژانر درام عاشقانه می‌باشد که توسط نیکی کریمی تهیه و کارگردانی شده و هادی حجازی فر نیز نویسندگی آن را بر عهده داشته است.

این فیلم محصول سال ۱۳۹۸ بوده و برای اولین بار در ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۸ در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش مختلف جشنواره شود، به علاوه این فیلم برای نخستین بار در ۳ آذر سال ۱۴۰۰ به صورت عمومی در سینماهای ایران به نمایش درآمد.

این فیلم پنجمین اثر کارگردانی شده توسط نیکی کریمی بوده و مورد توجه منتقدان و نویسندگان نشریه فیلم در اسفند ۱۳۹۸ قرار گرفت، علی رغم نظر مثبت منتقدان نسبت به این فیلم، فیلم سینمایی آتابای نتوانست از جشنواره فجر جایزه‌ای دریافت کند و تنها در چند بخش از این جشنواره از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، نامزد دریافت جایزه شد اما جایزه‌ای دریافت نکرد. البته باید اضافه کرد که این فیلم در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۲۱ نیز حضور داشته است.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به نقش آفرینی پرداختند می‌توان به هادی حجازی فر، سحر دولتشاهی و جواد عزتی اشاره کرد.

عکاسی:

نیکی کریمی به عکاسی نیز بسیار علاقمند بوده و فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند. جالب است بدانید که ایشان تاکنون چندین نمایشگاه عکس از کارهای خود برگزار کرده و اگر عکس‌های ثبت شده توسط ایشان را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که ایشان از سبک‌های مختلف عکاسی از جمله پرتره و…را تجربه کرده‌اند. ناگفته نماند که عکاسی از طبیعت در آثار ایشان بسیار چشمگیرتر است و این موضوع بیانگر این است که ایشان علی رغم علاقه زیادشان به عکاسی به عکسبرداری از طبیعت علاقه ویژه‌تری دارند.

ترجمه:

آوازهایی که مادرم به من آموخت، اولین کتاب ترجمه شده توسط نیکی کریمی بوده و در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار در قالب کتاب منتشر شده است. ناگفته نماند که پیش از این نیز، ترجمه این کتاب به صورت پاورقی در مجله فیلم منتشر شده بود. این کتاب توسط رابرت لینزی نوشته شده و زندگی‌نامه مارلون براندو را درمی گیرد. نیکی کریمی اقرار کرده اند که این کتاب هم در بازیگری و هم در ترجمه و نویسندگی به ایشان کمک کرده است.

نیکی کریمی در سال ۱۳۸۳ اثر بار دیگر، تولدی دیگر را منتشر کردند که شامل اشعار برگزیده فروغ فرخزاد همراه با برگردان اشعار به انگلیسی و لوح فشرده محتوای دکلمه اشعار توسط خود ایشان بود.

نزدیکی؛ رمانی از حنیف قریشی در سال ۱۳۸۴

نور ماه بر درختان کاج؛ ذن هایکو، اثر جاناتان کلمنتس در سال ۱۳۸۵

مجموعه اشعار یکصد شاعر زن چینی

عشق زمان غم؛ کتابی که شامل ۱۰ قصه است و وقایعی که در لندن اتفاق افتاده را روایت می کند. در این کتاب به عشق، نفرت، غم و شادی در روابط بین آدم ها و موارد این چنینی اشاره شده است.

جوایز و افتخارات

خارجی:

  • نامزد دریافت جایزه هیئت داوران از جشنواره بین‌المللی فیلم صوفیه برای کارگردانی فیلم آتابای در بلغارستان، سال ۲۰۲۲
  • نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم‌ساز زن از جشنواره بین‌المللی فیلم داکا برای کارگردانی فیلم آتابای در هندوستان، سال ۲۰۲۲
  • نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم تماشاگران از جشنواره فیلم کمبریج برای کارگردانی فیلم آتابای در انگلستان، سال ۲۰۲۱
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم‌های ایرانی تورنتو برای بازی در فیلم آذر در کانادا، سال ۲۰۱۷
  • برنده تندیس کلوزآپ طلایی و لوح تقدیر جشنواره فیلم شید برای بازی در فیلم آذر در آمریکا، سال ۲۰۱۷
  • برنده تندیس کلوزآپ طلایی و لوح تقدیر جشنواره فیلم شید برای تهیه‌کنندگی فیلم آذر در آمریکا، سال ۲۰۱۷
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره براتیسلاوا برای بازی در فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در اسلواکی، سال ۲۰۱۵
  • برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم، هایدلبرگ برای کارگردانی فیلم سوت پایان در آلمان، سال ۲۰۱۲
  • برنده جایزه امیل گوئیمت از جشنواره بین المللی فیلم‌های آسیایی وزول برای کارگردانی فیلم سوت پایان فرانسه، سال ۲۰۱۲
  • برنده جایزه اینالکو داوران از جشنواره بین المللی فیلم‌های آسیایی وزول برای کارگردانی فیلم سوت پایان در فرانسه، سال ۲۰۱۲
  • برنده جایزه دبیرستان از جشنواره بین المللی فیلم‌های آسیایی وزول برای کارگردانی فیلم سوت پایان در فرانسه، سال ۲۰۱۲
  • نامزد دریافت جایزه چرخ طلایی از جشنواره بین المللی فیلم‌های آسیایی وزول برای کارگردانی فیلم سوت پایان فرانسه، سال ۲۰۱۲
  • نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی برای کارگردانی فیلم سوت پایان در امارات، سال ۲۰۱۱
  • نامزد دریافت جایزه استعدادهای جدید از جشنواره فیلم‌های آسیایی هنگ کنگ برای کارگردانی فیلم چند روز بعد در هنگ کنگ، سال ۲۰۰۷
  • نامزد دریافت جایزه بزرگ در جشنواره بین‌المللی فیلم فریبورگ برای کارگردانی فیلم چند روز بعد در سوئیس، سال ۲۰۰۷
  • برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام برای نویسندگی فیلم چند روز بعد در هلند، سال ۲۰۰۵
  • برنده جایزه عصای سفید از جشنواره فیلم تورین برای کارگردانی فیلم یک شب در ایتالیا، سال ۲۰۰۵
  • نامزد دریافت جایزه الکساندر طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی برای کارگردانی فیلم یک شب در یونان، سال ۲۰۰۵
  • نامزد دریافت جایزه دوربین طلایی از جشنواره فیلم کن برای کارگردانی فیلم یک شب در فرانسه، سال ۲۰۰۵
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم قاهره برای بازی در فیلم نیمه پنهان مصر، سال ۲۰۰۱
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم تائورمینا برای بازی در فیلم دو زن در ایتالیا، سال ۱۹۹۹
  • برنده جایزه مونگولفیه نقره‌ای بهترین بازیگر زن از یازدهمین جشنواره سه قاره نانت برای بازی در فیلم سارا در فرانسه، سال ۱۹۹۳
  • برنده جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن از چهل و یکمین جشنواره فیلم سن سباستین برای بازی در فیلم سارا اسپانیا، سال ۱۹۹۳

داخلی:

جشنواره فیلم فجر

  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای فیلم آتابای در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۹۸
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم آتابای در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۹۸
  • برنده دیپلم افتخار جایزه ویژه هیئت داوران در بخش سودای سیمرغ برای نقش آفرینی در فیلم‌های مرگ ماهی و چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت و کارگردانی فیلم شیفت شب در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، سال۱۳۹۳
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم من همسرش هستم در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۹۰
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای ایفای نقش در فیلم های دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۸۱
  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم دو زن در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۷
  • نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم دو زن در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۷
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم روانی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم پری، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۳
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم سارا در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۱
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم عروس در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۶۸

جشن خانه سینما:

  • نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم ستاره است در یازدهمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۸۶
  • نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم واکنش پنجم در هفتمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۸۲
  • نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم نیمه پنهان در پنجمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۸۰
  • نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم نسل سوخته در چهارمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۷۹
  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم دو زن در سومین جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۸

جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران:

  • برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم آتابای در چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سال ۱۴۰۱
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم آتابای در چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، سال ۱۴۰۱
  • نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، سال ۱۳۹۴
همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه مجید واشقانی

جشن دنیای تصویر:

  • نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر زن سینما برای فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر، سال ۱۳۹۵
  • نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر زن سینما برای فیلم دیوانه ای از قفس پرید از هفتمین دوره جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۸۲
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن برای فیلم نیمه پنهان از پنجمین دوره جشن دنیای تصویر، سال ۱۳۸۰
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن برای فیلم دو زن از سومین دوره جشن دنیای تصویر، سال ۱۳۷۸
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن برای فیلم روانی از دومین دوره جشن دنیای تصویر، سال ۱۳۷۶

دیگر جوایز:

برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم زن دوم در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کیش، سال ۱۳۹۰

داوری

نیکی کریمی در فیلمبرداری

  • بیست و یکمین جشنواره فیلم ترایبکا در آمریکا، سال ۲۰۲۲
  • حضور در یازدهمین جشنواره فیلم جنایت و مکافات در استانبول ترکیه به عنوان رئیس هیئت داوران در سال ۲۰۲۱
  • پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا ترکیه، سال ۲۰۲۱
  • دومین جشنواره بین‌المللی عکاسی نگاه آبی در تهران، سال ۱۳۹۷
  • سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ترکیه، سال ۱۳۹۵
  • سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ تهران، سال ۱۳۹۴
  • نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج واقع در کیش، سال ۱۳۹۴
  • شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید شناخته شده به سمینسی در اسپانیا، در ۲۰۱۵
  • حضور در نوزدهمین جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین به عنوان رئیس هیئت داوران در استونی، سال ۲۰۱۵
  • دهمین دوره جشنواره فیلم باتومی در گرجستان، سال ۲۰۱۵
  • پنجمین جشنواره فیلم شهر در تهران، سال ۱۳۹۴
  • بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر در تهران سال ۱۳۹۴
  • داوری بخش بین الملل بیستمین جشنواره بین المللی فیلم کلکته واقع در هند، آبان سال ۱۳۹۳ (در مراسم بزرگداشتی که برای نیکی کریمی برگزار شد تعدادی از فیلم‌های منتخب ایشان به اکران درآمد.)
  • چهارمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در تهران، سال ۱۳۹۳
  • رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره فیلم ادینبورگ در ادینبرو اسکاتلند، سال ۲۰۱۴
  • دوازدهمین جشنواره فیلم پونا در هند، سال ۲۰۱۴
  • بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان، سال ۱۳۹۲
  • بیستمین جشنواره فیلم پراگ در جمهوری چک، سال ۲۰۱۳
  • ششمین جشنواره فیلم ابوظبی در سال ۲۰۱۲
  • دهمین دوره جشن تصویر سال در تهران، سال ۱۳۹۱
  • چهل و هشتمین جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا ترکیه در سال ۲۰۱۱
  • چهارمین جشنواره فیلم شهر در تهران، سال ۱۳۹۰
  • چهل و چهارمین جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک، سال ۲۰۰۹
  • چهارمین دوره جایزه ادبی والس، سال ۱۳۸۷
  • پنجمین جشنواره فیلم دبی، سال ۲۰۰۸
  • سی و نهمین جشنواره فیلم هند در گوا، سال ۲۰۰۸
  • چهاردهمین دوره جشنواره فیلم‌های آسیایی در وزول فرانسه، سال ۲۰۰۸
  • بخش فیلم کوتاه شصتمین جشنواره فیلم کن فرانسه، سال ۲۰۰۷ (نیکی کریمی در سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از داوران بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن انتخاب شد و در کنار دومینیک مال از فرانسه، دبورا نادلمن لاندیس از آمریکا و ژان ماری گوستاو لوکلوزیو از فرانسه به داوری فیلم‌های این بخش از جشنواره پرداخت.)
  • پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین، سال۲۰۰۷
  • بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان آفریقای جنوبی، سال ۲۰۰۷
  • هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه ازمیر ترکیه، سال ۲۰۰۶
  • سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ریکیاویک به عنوان رئیس هیئت داوران واقع در ایسلند، سال ۲۰۰۶
  • پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، سال ۲۰۰۶
  • جشنواره فیلم دهلی هند، سال ۲۰۰۶
  • جشنواره بین‌المللی فیلم دمشق، سال ۲۰۰۴
  • جشنواره فیلم رن در فرانسه، سال ۲۰۰۳
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نفت، سال ۱۳۸۲
  • چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی یونان، سال ۲۰۰۲

شهرت و محبوبیت

استوار ماندن بر مدار شهرت سخت تر از دستیابی به آن است. به دفعات هنرمندانی را دیده‌ایم که به خاطر یک جهش فوق العاده در زندگی یا کارشان درخشیده و تبدیل به ستاره شده‌اند اما نتوانستند این شهرت را حفظ کرده و در مدت نسبتا کوتاهی محبوبیت خود را از دست دادند. نیکی کریمی علاوه بر اینکه توانسته در همان سال های اولیه جوانی اش به اوج شهرت برسد و تبدیل به ستاره شود، قادر بوده تا به خوبی این شهرت و محبوبیت را حفظ کرده و به عنوان یک بانوی موفق، الگوی نسل‌های متعدد جامعه قرار گیرد.

هر فرد موفقی قطعاً یک سری الگوها و قوانین برای خود در نظر دارد، نیکی کریمی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یک سری الگوها و حریم‌ها برای خود در نظر گرفته و همواره سعی کرده است که تحت هر شرایطی از آنها پیروی کند. اخلاق، رفتار و سلایق او هیچگاه عامیانه نبوده و همواره اندکی غرور را چاشنی آنها میکند که همین موضوع نیز از روی تفکر بوده و بر زیبایی شخصیت ایشان می افزاید. تمام این موارد باعث شده است که ایشان در طی سال‌های طولانی فعالیتشان علی رغم اینکه برخی اوقات بسیار کم کار شده‌اند همچنان در اوج بمانند و از ایشان به عنوان یک سوپر استار یاد شود.

او به عنوان یکی از موفق‌ترین ستاره‌ها هیچگاه به دنبال شهرت نبوده و همواره سعی کرده است به شکل سنجیده و درست رفتار کند. رفتار او مشابه هم سن و سالان خود نبوده و این را می‌توان با مشاهده و تحلیل آثار مربوط به سال‌های آخر نوجوانی ایشان به طور واضح درک کرد. چنانچه این آثار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم متوجه می‌شویم که ایشان با وجود کم سن و سال بودنشان هیچ رفتار نسنجیده یا کودکانه‌ای نداشته و حتی تا همین الان هم زیبایی، متانت و غرور خود را حفظ کرده‌اند.

نیکی کریمی بسیار موقر بوده و متانت و زیبایی را میتوان در تمام اقدامات و حرکات ایشان مشاهده کرد.

مصاحبه

نیکی کریمی در کنار کودکان کار

نیکی کریمی الگوی بارزی از یک بانوی ایرانی است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی‌اش با موفقیت روبرو شده و خیلی زود توانسته است به شهرت و محبوبیت برسد.

درست است که استعداد و توانایی نقش زیادی در پیشبرد اهداف و رسیدن به موفقیت دارد اما استعداد و توانایی به تنهایی تاثیر چندانی نداشته و باید با فاکتور های دیگری نیز همراه شود تا موفقیت و پیشرفت چشمگیری را حاصل کند، برای مثال استفاده از تجربیات دیگران و دستیابی به شخصیت پخته و آینده نگر در رسیدن به موفقیت خصوصا در سنین پایین بسیار تاثیر گذار است.

نیکی کریمی فرد تک بعدی نبوده و جالب است بدانید زمانی که تازه به شهرت رسیده بودند، ترجمه را شروع کرده و علاوه بر آن برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نیز سفر کردند.

این موضوع نشان می‌دهد که ایشان به دنبال شهرت نبوده و هدفی والاتر از آن داشتند چراکه اگر تنها رسیدن به شهرت را هدف خود قرار می‌دادند، قطعا پس از دستیابی به آن، از حرکت ایستاده و به فکر رشد و ارتقا بیشتر خود نمی افتادند.

از آنجایی که چنین شخصی میتواند بهترین الگو به خصوص برای جوانان باشد، پس در این بخش به سخنان ایشان در گفتگوهایشان اشاره کرده و بیشتر با خصوصیات و اخلاق ایشان آشنا خواهیم شد:

هیچگاه رسیدن به شهرت اولویت من نبوده است:

“اهل کتاب و ادبیات هستم و از زمانی که به مدرسه رفتم همین وضعیت و علاقمندی را داشتم بنابراین نمی توانم به مسائل نگاه سطحی داشته باشم. وقتی هم که بازیگری را شروع کردم برایم مهم نبود که ده تا فیلم بازی کنم و به یکباره تبدیل به یک آدم خیلی مشهور شوم.

از همان اول این موضوع برایم مهمترین بخش ماجرا نبود. همیشه برایم مهم بود که این کار را عمیق شروع کنم و بتوانم یاد بگیرم. یعنی حتی وقتی اول کارم بودم، دیدم دید سطحی و خاصی نبود و دید پخته ای داشتم.

شاید این پختگی به خاطر این بود که مجله فیلم و مجلات مختلف دیگر را می خواندم و می دانستم که اگر آدم می خواهد پایش را در جای درست بگذارد، لازم نیست ده تا فیلم را در مدت محدودی بازی کند چون این کار برای فرد یک شهرت گذرا و سطحی ایجاد می کند.”

از همان زمان شروع فعالیتم دید پخته ای داشتم:

“در همان زمان شروع فعالیتم یک عالمه پیشنهاد کار داشتم اما هیچ کدام را نرفتم و سعی کردم صبر کنم تا کارگردان های مطرح با من تماس بگیرند که گرفتند. فیلم آقای کیمیایی را کار کردم و بعد هم با آقای مهرجویی همکاری داشتم.

هم زمان راجع به سینما می خواندم و فیلم می دیدم. البته فیلم که همیشه می دیدم اما از این مقطع خیلی با دقت بیشتر و موشکافانه می دیدم. اینها باعث می شد که هیچ وقت اسیر جو پر زرق و برق و نام و شهرت نشوم.”

از بین کتاب هایی که خوانده ام یا کسانی که با آنها آشنایی دارم، کسانی هستند که عمیقا دوست دارم آنها را بازی کنم:

“وقتی خیلی جوان بودم آنا کارنینا را خیلی دوست داشتم و از شخصیتش خیلی خوشم می آمد. بعدا همیشه خودم را در کارهای سیمون دوبوار می دیدم و خانم هایی که در قصه هایش هستند را دوست داشتم.

در کل نقش هایی که من دوست دارم بازی کنم خیلی زیاد است اما اگر بخواهم از معاصرین نام ببرم باید بگویم که شیفته قصه ها و رمان های سیمین دانشور بوده و خیلی دوست دارم این آثار خارق العاده زمانی ساخته شود و من هم در آنها بازی کنم. همیشه با خودم می گویم که اگر فیلم این آثار ساخته شود چقدر خوب است.”

به کتاب خواندن در حوزه های مختلف علاقه زیادی دارم و به همه خصوصا جوانان توصیه می کنم که کتاب خواندن را جدی بگیرند:

هیچ وقت یک مدل کتاب نخوانده و نمی خوانم. با وجود اینکه کتاب های رمان ایرانی و خارجی را همیشه می خواندم و می خوانم، کتاب های مربوط به تکنیک های مختلف بازیگری، تکنیک های فیلمسازی و البته کتاب های مربوط به خودشناسی را هم می خواندم.

از بین تمام حوزه هایی که مطالعه می کردم به حوزه خود شناسی علاقه ویژه ای داشتم و شاید علتش این باشد  که از همان جوانی مهم ترین هدفم خودشناسی بوده است. یعنی می خواستم به جایگاهی برسم که به سادگی بتوانم درست را از نادرست تشخیص داده و عاقبت کارهایم را پیش بینی کنم. باید از نظر خودشناسی به جایی می رسیدم که مثلا تصمیم بگیرم می خواهم تا آخر عمرم یک سینماگر باقی بمانم و این تصمیم، تصمیم بزرگی بود که به مطالعه و تامل زیادی احتیاج داشت و نباید سرسری گرفته میشد. منظورم از سینماگر بودن این نیست که صرفا می خواهم بازیگری باشم که می خواهد نقش را خوب از آب دربیاورد بلکه کسی که می خواهد چیزهایی را روایت کند که به درستی از آنها اطلاع دارد.

اصولا من به موضوعات روانشناسی خیلی اهمیت می دهم و وقتی تصمیم می گیرم کتابی را مطالعه کنم، فقط به خواندن از روی آن اکتفا نکرده و زیر برخی مطالب خط کشیده یا آنها را جایی یادداشت می کنم چون فکر می کنم کتاب تنها برای سرگرمی نیست و زمانی واقعا تاثیر گذار است که بتواند شما را رشد بدهد، در غیر این صورت فایده چندانی ندارد زیرا اگر تا این حد دقیق به آن توجه نکنید ممکن است از ذهن شما فرار کند.

من زیاد علاقه ای ندارم به دیگران توصیه ای بکنم اما اگر بخواهم به جوان ها نکته ای را متذکر شوم، این است که کتاب بخوانید و برای آن ارزش قائل بشوید، نکاتش را یادداشت کرده و سعی کنید یک زمان مفید از وقت تان را به این کار اختصاص بدهید.

به فیلمسازی علاقه زیادی داشته و پس از همکاری با عباس کیارستمی، فیلمسازی را جدی تر دنبال کردم:

“من همیشه قصه هایی را در ذهنم داشتم که دوست داشتم روایت شان کنم و این قصه ها از طرق مختلف به ذهنم می آمدند، از فیلم هایی که می دیدم، از تخیلاتم و از کتاب هایی که می خواندم و می دیدم که چقدر دوست دارم چنین فیلمی بسازم. همان موقع ها بود که من در چندتا از فیلم ها دستیار عباس کیارستمی شدم و ایشان هم تاثیر زیادی روی من داشت.

من همان موقع یک داستان کوتاه نوشته بودم که ایشان خیلی دوست داشت و می گفت این را حتما باید بسازی و من آن را به صورت یک فیلم کوتاه ساختم. در آن فیلم هایی که با هم کار می کردیم، انتخاب بازیگر و عکاسی و همه اینها را من انجام دادم و طی یک فرآیند رسیدم به ساخت فیلم اولم و باقی ماجراها به دنبال آن اتفاق افتاد.”

انسان هایی که صفات خوب را در وجودشان می پرورانند من را تحت تاثیر قرار میدهند:

“چنانچه بخواهم الگو ها یا کسانی که توجه من را به خود جلب می کنند را نام ببرم قطعا نمی توانم یک نفر خاص را اسم ببرم و همین قدر بگویم که من هم مثل همه تحت تاثیر تعدادی از بزرگان ایرانی و خارجی قرار می گیرم.”

وقتی داستان زندگی آدم های مختلف را می بینی، در مواجهه با برخی از آنها به خودت می گویی که چقدر این انسان آزاده یا آزاداندیش است یا ممکن است صداقت و درستکاری یک فرد شما را تحت تاثیر قرار داده و با خودتان بگویید که چقدر یک فرد می‌تواند یک رنگ و با صفا باشد و هیچ تلاشی برای پنهان کردن خود واقعی اش نمی کند و خصلت های پسندیده دیگری که می‌تواند در وجود یک فرد بگنجد نیز مورد هدف من در این صحبت ها هستند. چنین خصلت های پسندیده ای همیشه برای من مهم بوده و هنوز هم هستند.

همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه کوروش تهامی

واقعا نمی توانم از یک فرد خاص اسم ببرم چون همانطوری که گفتم از افراد موفق زیادی الگو گرفته ام مثلا من سال هاست اپرا وینفری را دوست دارم، همیشه مجله هایش را می خوانم و یک زمانی بیشتر برنامه هایش را می دیدم تا اینکه خودم هم به شوی اپرا در شیکاگو دعوت شدم و ایشان با من مصاحبه کرد.

من در دوره های مختلف زندگی ام از افراد متفاوت زیادی تاثیر گرفته و اشخاص زیادی را الگو خود قرار داده و از آنها الهام گرفته ام، مثلا یک مقطعی از زندگی ام رومن رولان و در مقطعی دیگر میلان کونددیگران الگو خود قرار دادم. وقتی که نوجوان بودم بین زنان موفق اوریانو فالوچی را دوست داشته و ستایشش می کردم.

با اینکه الگو های زیادی داشته ام اما همیشه بانوان موفق ایرانی، جذابیت بیشتری برای من داشته و در صدر توجه من هستند:

همیشه وقتی در جشنواره های جهانی، درباره افراد مورد علاقه ام را می پرسند، مثال هایم از نمونه های خارجی نیستند، آنجا می گویم شما نمی توانید خانم های ایرانی را با خانم های کشورهای دیگر مقایسه کنید چون ایران کشور متفاوتی است. ما در تمدن و فرهنگ کشور با سابقه ای هستیم و سال ها پیش، تمدن و فرهنگ از کشور ما به وجود آمده است.

ما در یک کشور قدیمی و باستانی هستیم و در کشور ما بدون آنکه بخواهم شعار بدهم، آزادی زنان سال هاست که به دست آمده است و در چنین فرهنگی، زن موقعیت محکمی در خانواده دارد.

من به عنوان کسی که سال هاست دارم سفر می کنم و خارج از کشور زندگی کرده ام می توانم اینها را بگویم، درست است که ما کشور مردسالاری داریم ولی خانم های ایرانی سال هاست دارند زحمت می کشند و کار می کنند و ما بانوهای پزشک، استاد دانشگاه، وکیل، حقوقدان و هر زن تاثیرگذاری دیگری را به وفور در کشورمان مشاهده می کنیم، کسانی که در دوره های مختلف و در حوزه های متفاوت جریان ساز شده اند و تاثیرات گسترده ای گذاشته اند.

ناگفته نماند که ما جریان سازی را زمانی بیشتر به خاطر می سپاریم که این جریان سازی مکتوب شده باشد. چنین آدم هایی هیچ وقت کم نبودند و اگر بخواهم در حوزه ادبیات مثال هایی بزنیم، همین سیمین دانشور یا سیمین بهبهانی و خیلی های دیگر را میتوانیم خطاب صحبت خود قرار دهیم.

حضور در برنامه اپرا وینفری برای من تجربه بسیار خاصی بود:

در این برنامه، من به همراه چهار، پنج نفر از بانوان فیلمساز کنار یکدیگر جمع شده و درباره کار زنان فیلمساز در خاورمیانه صحبت کردیم.

حضور در آن برنامه برای من به مثابه یک موفقیت بزرگ بود چون اپرا وینفری با تیم بزرگی که دارند، کل دنیا را رصد کرده و انسان های موفق و تاثیرگذار را به برنامه شان دعوت می کنند، حضور در چنین اتمسفری قطعا بسیار خوب و لذت بخش است و هر کسی را شیفته خود می کند.

اپرا وینفری یکی از آدم هایی است که من تحسین شان می کنم چون نشان می دهد موفقیت مرز ندارد و تو می توانی بدون آنکه کسی دستت را بگیرد، به هر جایی که می خواهی برسی.

متاسفانه یک باور غلط بیشتر بین خانم ها وجود دارد که فکر می کنند همیشه باید یکی باشد که کمک شان کند یا یک موقعیت را برای شان فراهم کند.

این خانم از فقر شروع می کند، با حجم زیادی از تبعیض نژادی مبارزه کرده و با تمام وجود رقابت می کند چرا که می خواستند شغل او را به کس دیگری بدهند و در نهایت بستری را به وجود آورده و در آن به مسائل مردم پرداخته و با بازخورد های بسیار خوبی هم مواجه می شود و همین موضوع او را تبدیل به یک شخصیت تاثیرگذار جهانی می کند. ناگفته نماند که ایشان خیریه هایی نیز دارند که نیاز به تعریف و ندارد.

انسان هدفمندی هستم:

“اینکه سال ها کار کنید و همیشه استایل خودتان را به عنوان یک ستاره حفظ نمایید، نیازمند این است که سال ها خودتان را حفظ کرده و به اصطلاح ساده تر، خیلی چیزها را نخورید، خیلی جاها نروید و خیلی کارها را نکنید و همیشه و همه جا مواظب خودتان باشید. این موضوع در ارتباط با مسائل مختلف صادق است.

چنانچه می خواهید بدانید که یک ستاره چگونه میتواند استایل خود را در طی سالها حفظ کند باید بگویم که همه اینها مربوط به این می شود که شما هدف والایی داشته باشید، وقتی هدف داشته باشید مشخص است که یکسری چیزها کنار می رود و یکسری چیزهای دیگر در اولویت قرار می گیرد، مثلا من باید بیشتر وقتم را برای نوشتن و مطالعه و تمرکز روی کارم بگذارم برای اینکه من یک فیلمساز و بازیگرم، باید عکس بگیرم و در این حوزه هم حضور داشته باشم، علاوه بر اینها مسئولیت های دیگری نیز داشته و باید همه این کارها را انجام بدهم تا کارم خروجی درستی داشته باشد.”

با اینکه ظاهرم را اولویت اول خود قرار نداده ام اما به آن توجه کافی می کنم چون در معرض دید هستم:

“به هر حال کار من سینما هم هست و چون از ما عکس گرفته می شود و دیده می شوم، باید به خودم برسم و اصلا با این قضیه مسئله ای ندارم. یعنی فکر می کنم این موضوع اگر اولویت یک نباشد، اولویت دوم و سوم هست و من باید به این مسائل توجه داشته باشم.”

به موسیقی علاقه‌ زیادی دارم و موسیقی های متنوع گوش میدهم:

“من همه جور موسیقی از جمله ایرانی، خارجی، کلاسیک و سنتی را گوش می کنم. در هر سبکی، بهترین ها را برگزیده و موارد خوب و مورد پسندم را دنبال می کنم.”

با توجه به دغدغه های خود و جامعه ام فیلم می‌سازم:

“چون خودم فیلمنامه هایم را می نویسم باید یک چیزی وجود داشته باشد که روی من تاثیر گذارد و باعث شود تا من بخواهم راجع به آن صحبت کنم و آن را در قالب فیلم ارائه دهم، مثلا فیلم شیفت شب، راجع به موضوعی بود که مردم ما در این سال ها با همه وجود با آن درگیر بودند زیرا این تحریم ها و سختی های ناشی از آن خیلی روی آنها تاثیر گذاشته و هر کسی مجبور بود برای نجات خودش کاری انجام بدهد.

ما این موضوع را به عنوان تم کلی، مد نظر قرار داده و سوت پایان مربوط به زمانی بود که من یک فیلم مستند درباره زنی که قرار بود اعدام شود را مشاهده کردم.”

دوست دارم فیلم هایم انسان محور باشد:

“شاید گمان کنید که من دوست دارم موضوع محوری فیلم هایم را یک زن قرار دهم اما اینطور نیست و پافشاری خاصی بر این موضوع ندارم و فکر می کنم فیلم بعدی ام اینطور نباشد. در واقع دوست دارم فیلم من انسان محور باشد تا اینکه از یک قاعده تکراری پیروی کند. برای مثال شیفت شب هم همینطور است. درست است که روایت فیلم درباره یک زن است اما شخصیت فروتن هم به گونه ای است که درک می کنیم و دلمان برایش می سوزد.”

آبان ماهی هستم:

وقتی اندکی تامل کنید به سادگی متوجه می شوید که انگار متولدین ماه های مختلف ویژگی های مشخصی دارند و با هم فرق می کنند اما به هر حال همه اینها تا حد زیادی به تربیت خانوادگی و محیط پرورش آدم ها بازمی‌گردد، با این حال من گاهی وقت ها متوجه خصوصیات مشترکی با آبانی ها می شوم.

“به نظر من آبان ماهی ها ماجراجو، کله شق و خودرأی هستند، آنها هدف مشخصی داشته و نسبت به دنبال روی از هدفشان بسیار مقید هستند.”

با کارگردان های توانمند زیادی همکاری داشته ام:

“من با خیلی از کارگردان های بزرگ سینمای ایران کار کردم و حتی قرار بود در فیلم سینمایی درباره الی اصغر فرهادی هم کار کنم اما متاسفانه قبل از شروع آن، یک فیلم دیگری که من از قبل با آن قرارداد داشتم شروع شد و نقش آفرینی در این فیلم برایم میسر نشد و مجبور شدم از این پروژه بیرون بیایم. نقش من هم همان بود که بعدا خانم گلشیفته فراهانی آن را بازی کردند.”

از استعدادهای نوظهور استقبال می کنم:

“با اینکه سابقه همکاری با هنرمندان برجسته زیادی را داشته ام اما وقتی می بینیم که بچه های نقش جدید هم خیلی بچه های خوش فکری هستند، خیلی خوشحال می شوم و قطعا اگر یک فیلمنامه خوب از این بچه ها به دستم برسد از آن استقبال می کنم.

مثلا در فیلم سینمایی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت که سال ۱۳۹۳ ساخته شد، اگر کسی از من می پرسید که مشغول چه کاری هستی؟ من نمی دانستم چه کاری قرار است از آب دربیاید اما نتیجه کار خیلی خوب شد و خوشحالم که در آن بازی کردم. بعضی وقت ها همکاری کردن با جوانان خوش فکر و خلاق خیلی لذت بخش است و نتایج درخشانی نیز در پی دارد.”

فراموش نکنیم که بسیاری از فیلمساز های مطرح نیز زمانی جوان بوده و آثار خارق العاده ای را خلق کرده اند، برای مثال آقای ناصر تقوایی در سن بیست و شش، هفت سالگی فیلم سینمایی دایی جان ناپلئون را ساختند.

ما باید قدردان فیلمسازان فوق العاده مان باشیم و سعی کنیم با مشارکت مان، بستری را فراهم کنیم تا بتوانند فیلم شان را بسازند و بدرخشند.

علاوه بر این، از بین بازیگران جوانی که دارند کار می کنند، کار همه را دوست دارم. آنها عملکرد خوبی داشته و به نظرم همه خوبند و اسم بردن از فرد یا افراد خاصی کار پسندیده ای نیست وگرنه اسم می بردم.

داشتن استقلال فکری بسیار مهم است:

“چنانچه می خواهید بدانید که چگونه یک نفر می تواند استقلال فکری اش را حفظ کند، باید بگویم چیزی که حائز اهمیت می‌باشد این است که شما به آن دید و بصیرت رسیده باشید تا تحت تاثیر نظرات دیگران قرار نگیرید.

وقتی این دید و بصیرت را داشته باشید، فقط خود و نظراتان را باور خواهید کرد. البته نظرات دیگران را هم می شنوید و اگر مناسب بود آنها را هم به کار می گیرید البته باید به آن پختگی لازم رسیده باشد.”

ما خیلی خانواده نزدیکی هستیم:

“نظرات خانواده ام خیلی برای من مهم است اما پدر و مادرم همیشه این استقلال را به من داده اند و حتی وقتی کم سن و سال بودم به نظراتم احترام گذاشته اند، یعنی این رابطه از اول متقابل بوده.

با اینکه از لحاظ مکانی از من دور هستند اما خیلی به ایران می آیند و می روند، یعنی در رفت و آمد هستند و اصولا ما خیلی خانواده نزدیکی هستیم. البته آنها مهاجرت کردند اما من خیلی از اوقات که اینجا کاری ندارم در لندن هستم و ارتباط ما همیشه گرم و صمیمی بوده و خواهد بود.”

در صورت تمایل این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
اشتراک
اطلاع از
7 نظرات
بازخورد برخط
مشاهده تمامی دیدگاه ها
حسن
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۰۱:۰۹

سلام نمیدانم خانم نیکی کریمی این نوشته را میخوانند یا به اطلاع ایشان میرسد ولی تنها آرزویم دیدن ایشان‌ برای چند دقیقه است ممنون و متشکر

هما
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۰۶

همیشه بازی نیکی کریمی را دوست داشتم
حالا که این متنو خوندم فهمیدم شخصیت والایی داره و بیشتر بهش علاقمند شدم

امیر
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۳۱

برای یک انسان چه زن و چه مرد بیش از هر موفقیتی، داشتن یک زندگی مهم است، و ایشان با این همه موفقیت که برایشان نامبرده شده در زندگی زناشویی آدم موفقی نیستند و یک مطلقه هستند، بازی ایشان در فیلم عروس بدلیل حضور بازیگر توانایی همچون ابوالفضل پورعرب که ستاره سینمای ایران بود، جلوه گر شد وگرنه بازی خانوم کریمی در فیلم عروس، نمایش گر یک عروس بی‌حال و خالی از احساس بود، و ظاهرا داوران جشنواره هم بیشتر محو لباس عروس بوده اند تا هنرنمایی ایشان، درثانی ما جوانان زیادی در ایران داریم که اگر همچون خانوم کریمی مورد حمایت مالی خانواده قرار بگیرند، بسیار موفق تر ظاهر شوند، و اما در خصوص انتخاب ایشان در بیرون از ایران بعنوان زیبا، بعید به نظر می‌رسد، خانومی با قد و قواره ایشان (کوتاه) را برگزیده باشند.

سیاووش
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۰۷

درسته بازیگر خوبیه اما خوانوادش وطنشونو ترک کردن رفتن خارج هر چه ثروت گیرش اومده همش ایران بوده مثل بعضیها اگه پولش نمونه بشه باز میاد جمع می‌کنه میره انگلیس خرج می‌کنه به چه در متن میخوره نیکی کریمی ترک وطن یعنی وطنت را دوست نداری هیچ علاقه ای بهت ندارم میگی موفقم که چی بدرد وطنم نمی‌خوری برای انگلیس برو پولات خرج کن هر موقع تمام شدن بیا

ناشناس
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۰۳

هر کی برو رو داره تو بازیگری موفقه همه براش بهه بهه چههچهه میزنن

ابراهیم
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۰۷:۳۹

سلام بر نور روشنایی زندگی آزادی دموکراسی وطن پرستی خدا دوستی سلام بر خورشید خانم نیکی کریمی خردمند فرزانه و عزیزی بزرگوار دوستش داریم همیشه و همیشه هنرمند نامبر وان ایران زمین شاد سلامت پیروز باشید جمعه آت خوش BAE❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

علیرضا اویسی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۳۶

سلام ضمن تشکر از زحمات فراوان خانم نیکی کریمی. به عنوان توسعه فرهنگی و آرامش و سرگرمی آحاد جامعه و بالا بردن اعتماد به نفس در زنان و دختران ایرانی و زندگی سالم با توجه به زندگی و تردد در کشورهای خارجی اصالت ایرانی اسامی خویش را حفظ نموده است و خود نمونه بارز استاد فن سخنوری است و کارگرادن زبده محبوب ایرانی میباشد که جوایز زیادی دریافت نموده اند. و از همه مهمتر اینکه دو بچه را فرزندی گرفتن مایه مباهات و قدردانی است. و ثواب بزرگی انجام داده اند. و لذا در تکمیل این فرایند ایشان یک حرکت تکمیلی (با مشاورت اینجانب انجام دهند بی نظیر الگوی بهترینها خواهند شد انشالله) و من الله التوفیق.