بیوگرافی و زندگینامه نعیمه نظام دوست
وبسایت "فردای تازه" همان "تاروت رنگی" سابق می باشد.
بیوگرافی نعیمه نظام دوست
نعیمه نظام دوست یک بازیگر شناختهشده ایرانی است که بیشتر در عرصه تلویزیون و سینما فعالیت دارد. او در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۵۳ در تهران به دنیا آمد و از سالهای اولیه فعالیت هنری خود به خاطر حضور در سریالهای طنز و کمدی محبوبیت پیدا کرد. نظامدوست در کنار نقشهای تلویزیونی، در سینما نیز حضور داشته و با کارگردانهای برجستهای همچون مهران مدیری همکاری کرده است.
وی در آثاری چون سریال “شبهای برره” و “پاورچین” شناخته شد. علاوه بر بازیگری، نظامدوست به خاطر شخصیت شوخطبع و صمیمی خود در میان مخاطبان محبوبیت دارد. او توانسته است در ژانرهای مختلف کمدی و درام به خوبی ظاهر شود و جایگاه خود را در میان بازیگران پرطرفدار ایرانی تثبیت کند.
خلاصه زندگینامه
نام: نعیمه
نام خانوادگی: نظام دوست
تاریخ تولد: ۲۳ آبان ۱۳۵۳
محل تولد: تهران
وضعیت تاهل: مجرد
زمینه فعالیت: بازیگری
شروع فعالیت در بازیگری: از ۱۷ سالگی با تئاتر
تحصیلات: دیپلم علوم تجربی، فوق دیپلم تصویر برداری
ملیت: ایرانی
پیشه (ها): بازیگر،منشی صحنه، دستیار کارگردان بازیگری دستیار کارگردان و منشی صحنه
سالهای فعالیت: ١٣٧٠ – اکنون
زندگینامه
زندگی شخصی:
یکی از بازیگران زن ایران که در بیست و سوم آبان سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد، نعیمه نظام دوست نام دارد. این هنرپیشه ایرانی از بازیگران دهه ۵۰ به شمار میرود. او در یک خانواده هفت نفره به دنیا آمده و بزرگ شد. او تحصیلاتش را در رشته علوم تجربی در دبیرستان به پایان برده و پس از آن مدرک فوق دیپلمش را در رشته تصویربرداری در دانشگاه دریافت کرد. سپس با جدیت بیشتری به عرصه هنرپیشگی وارد شد.
خانواده:
نعیمه نظام دوست دارای چهار خواهر بوده که خودش سومین فرزند خانواده است. ولی در خانواده آنها تنها او به عرصه هنر وارد شده و سالیان پیش پدرش دار فانی را وداع گفت. از دوستان نعیمه نظام دوست در عرصه سینما میتوان به مرحومه ماهچهره خلیلی، مریم امیرجلالی، الناز شاکردوست و لیدا عباسی اشاره کرد.
نعیمه نظام دوست در خصوص زندگی شخصی اش اینگونه بیان کرده:
در سالهایی که سنین نوجوانی بودم، به شدت پرخاشگر شده و اوقات شادی کمتری داشتم. به طوری که اغلب ایام نوجوانی خود را در احوال نامطلوب و عصبانی گذراندم. هرچند که عامل اصلی، موقعیت، شرایط جامعه و روزگاری بود که در آن ایام به سر میبردم. با وجودی که گفتن این عبارات مناسب نیست، ولی حتی از مدرسه خوشم نمیآمد، دروغ که نمیشود گفت! (در حال خنده) تمایل دارم مخاطبانم نسبت به شرایط واقعی شناخت داشته باشند. رفتارهای من بیشتر شرورانه بوده و حتی به پسرها شباهت داشت. به طوری که سبک زندگی من همچون پسرها بوده و هیچ شباهتی به رفتارهای دخترانه نداشت.
ازدواج و همسر:
این هنرپیشه کشورمان تاکنون ازدواج نکرده و تشکیل زندگی مشترک نداده است. لذا هرگونه اخبار و یا تصاویری از ازدواج او در کنار همسرش، کاملاً کذب است. از این رو او در تجرد به سر برده و میتوان به صراحت اعلام کرد که نعیمه نظام دوست در گذشته ازدواجی نداشته است.
غذای مورد علاقه:
در برنامههای متعددی که نعیم نظامدوست حضور داشته، به دفعات اعلام کرده به شدت عاشق غذای کباب ترش شمالی است. این غذا به علت افزودنی و طعم دهندههای ترش مزهای که در آن وجود دارد، طعم و مزه ترش پیدا دارد. این خانم هنرپیشه پس از کباب ترش شمالی به غذای سیرواویج علاقه دارد.
شغل دوم:
در صورتی که توجه داشته باشید اکثریت قریب به اتفاق هنرپیشگان در کنار بازیگری، شغل دومی نیز جهت رسیدن به معاش دنبال میکنند. چرا که از نظر منطقی صحیح نیست که تنها بر روی درآمد بازیگری تمرکز کرده و زندگی را با آن گذراند. از این رو نعیمه نظام دوست دارای یک مزون لباس مختصر بوده و همچنین در بعضی از زمینههای هنری مشغول به کار است.
آثار مورد علاقه:
نعیمه نظامدوست در میان کارهای هنری متعددی که انجام داده است، به برنامه ساعت خوش، شخصیت ژینوس در مجموعه پلیس جوان، نقش برجسته مامان نیاز در محله گل و بلبل عمو پورنگ، کاراکتر خانم کمالی در فیلم سینمایی هزارپا بسیار علاقه داشته و این فیلمها را از جمله کارهای مطلوبش معرفی میکند.
خواستگار:
زمانی که نعیمه نظام دوست در یکی از قسمتهای برنامه خندوانه با اجرای رامبد جوان دعوت شده و در آن شرکت کرد، در قسمتی از این برنامه خاطرهای به این شرح بیان کرد:
در سالهای جوانی مادرم به شدت تمایل به ازدواج من داشت. حتی هنگامی که تنها در مقطع سوم راهنمایی مشغول به تحصیل بودم، در یکی از روزها مادرم مرا صدا زد: نعیمه جان پایین بیا! وقتی به طبقه پایین منزلمان رفتم، خانمی در مقابل درب حضور داشته و خطاب به من گفت که ما به شدت جذب شما شده و قصد داریم برای خواستگاری به خانهتان بیاییم.
با وجودی که من به هیچ وجه محصل درسخوانی نبودم، ولی در جواب گفتم که تصمیم به ادامه تحصیل دارم. همچنین به پدرم ابراز کردم که تصمیم مرا برای عدم ازدواج به مادرم اعلام کند. لذا پدرم بیان کرد تا زمانی که خودت تمایل نداشته باشی، هیچ خواستگاری به منزل نخواهد آمد. به این ترتیب تا به اکنون خواستگاری به خانهمان راه نیفته است.
نعیمه نظام دوست در ادامه افزود: در شرایط فعلی به هیچ وجه مادرم اجازه نمیدهد تا از کنار او دور شوم. چرا که پدرم نیز دار فانی را وداع گفته و او به شدت به من وابسته است. سایر خواهرهایم ازدواج کرده و زندگی مشترک دارند. به این ترتیب آنها از این شرایط پا به فرار گذاشتند. چرا که اعتقاد دارم وابستگی زیاد به هیچ وجه مناسب نیست.
چاقی و اضافه وزن:
نعیمه نظام دوست با اضافه وزن بسیاری مواجه است. او بیان کرده این موضوع به سالهای خیلی قبل مربوط بوده که جهت معالجه چاقی خود ناچار به انجام عمل جراحی اسلیو معده گردید. ولی پس از چندی مجدداً در حد خیلی زیاد، افزایش وزن داشته و شرایط او سختتر شد.
نعیمه نظام دوست در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
زندگی هنری
شروع بازیگری:
نعیمه نظامدوست نخستین بار از سال ۱۳۷۰ به طور جدی در عرصه بازیگری حضور داشته و در دورههای مستقل تئاتر شروع به فعالیت کرد. پس از آن او در مجموعه تلویزیونی نوروز ۷۲ ساخته داریوش کاردان ایفای نقش نمود. این خانم هنرپیشه به شکل حرفهای در سال ۱۳۷۳ با برنامه ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری در قاب تلویزیون نمایان شد. خاطرنشان میکنیم در برنامه ساعت خوش، او علاوه بر هنرپیشگی مسئولیت منشیگری صحنه را نیز به عهده داشت.
فیلم شناسی
در این بخش سعی داریم با نگاهی به فیلمها و سریالهای نعیمه نظام دوست، کارهای او را مورد بررسی قرار دهیم.
مجموعه تلویزیونی:
عنوان فیلم | سال ساخت | کارگردان | شبکه |
---|---|---|---|
نوروز ۷۲ | ۱۳۷۱ | داریوش کاردان | ۱ |
ساعت خوش | ۱۳۷۳ | مهران مدیری | ۲ |
آینه زندگی | ۱۳۷۳ | اسماعیل میهن دوست | |
سال خوش | ۱۳۷۴ | مهران مدیری | ۲ |
سیمای مدرسه | ۱۳۷۴ | اسماعیل میهن دوست | |
طنز بهاره | ۱۳۷۵ | محمدرضا زهتابی | |
تنگنا | ۱۳۷۵ | داریوش منتظری | |
لحظه لبخند | ۱۳۷۵ | رضا اعظمیان | |
بدگمان | ۱۳۷۶ | محمدعلی بهرامی | |
غم تنهایی | ۱۳۷۶ | علی عسگری | |
برگ و باد | ۱۳۷۶ | فیاض موسوی | ۱ |
شنهای کف رودخانه | ۱۳۷۶ | یوسف سیدمهدوی | |
روزهای زندگی | ۱۳۷۷ | سیروس مقدم | ۳ |
در گذر لحظهها | ۱۳۷۸ | علی اصغر نوری | |
پلیس جوان | ۱۳۸۰ | سیروس مقدم | ۳ |
دریاییها | ۱۳۸۱ | سیروس مقدم | ۵ |
آخرین آواز ققنوس | ۱۳۸۱ | مسعود تکاور | |
ریحانه | ۱۳۸۴ | سیروس مقدم | ۳ |
حلقه سبز | ۱۳۸۶ | ابراهیم حاتمی کیا | ۳ |
روز حسرت | ۱۳۸۷ | سیروس مقدم | ۱ |
طلاق در وقت اضافه | ۱۳۸۷ | سید محسن یوسفی | |
شب هزارویکم | ۱۳۸۷ | علی بهادر | ۱ |
دفترمشق | ۱۳۸۷ | صادق سربخش | شبکه قرآن |
لطفا دور نزنیم | ۱۳۸۸ | مهدی مظلومی | ۵ |
نردبام آسمان | ۱۳۸۸ | محمدحسین لطیفی | ۱ |
چاردیواری | ۱۳۸۸ | سیروس مقدم | ۱ |
زیر هشت | ۱۳۸۹ | سیروس مقدم | ۱ |
ساختمان پزشکان | ۱۳۸۹ | سروش صحت | ۳ |
پایتخت ۱ | ۱۳۸۹ | سیروس مقدم | ۱ |
کسی خوابه؟ | ۱۳۹۱ | سیدجواد رضویان | ۱ |
خانه اجارهای ۱ | ۱۳۹۱ | رامین ناصرنصیر – شاهد احمدلو | |
خانه اجارهای ۲ | ۱۳۹۱ | رامین ناصرنصیر – شاهد احمدلو | |
باغ سرهنگ | ۱۳۹۲ | فلورا سام | ۵ |
محله گل و بلبل ۱ | ۱۳۹۴ | احمددرویشعلی پور | ۲ |
بیمار استاندارد | ۱۳۹۴ | سعید آقاخانی | ۳ |
همسایهها | ۱۳۹۵ | مهران غفوریان | ۲ – نسیم |
محله گل و بلبل ۲ | ۱۳۹۵ | احمددرویشعلی پور | ۲ |
شب عید | ۱۳۹۷ | سعید آقاخانی | ۱ |
محله گل و بلبل ۳ | ۱۳۹۷ | احمددرویشعلی پور | ۲ |
نون خ | ۱۳۹٨ | سعید آقاخانی | ۱ |
بچه محل | ۱۳۹۹ | احمد درویشعلی پور | ۲ |
پلاک ۱۳ | ۱۴۰۰ | آرش معیریان و شهاب عباسی | ۳ |
زن زندگی – مرد زندگی | ۱۴۰۰ | غلامرضا رمضانی | ۵ |
آنتن | ۱۴۰۳ | ابراهیم عامریان | شبکه نمایش خانگی |
چشم بندی ۱ | ۱۴۰۱ | شاهد احمدلو | ۳ |
چشم بندی ۲ | ۱۴۰۲ | شاهد احمدلو | ۳ |
تیانتی | ۱۴۰۲ | حامد آهنگی | شبکه نمایش خانگی |
بگو بخند فصل۱و۲ | ۱۴۰۲ | شهاب عباسی | شبکه نسیم |
اسکار | ۱۴۰۲ | مهران مدیری | شبکه نمایش خانگی |
کودک شو | ۱۴۰۲ | رضا مهرانفر | شبکه نسیم |
اکازیون | ۱۴۰۳ | شهاب عباسی | شبکه نمایش خانگی |
مجموعه سینمایی:
عنوان فیلم | سال ساخت | کارگردان | سمت |
---|---|---|---|
بر بوم زمان (اپیزود اول) | ۱۳۸۲ | محمدتقی راوندی | دستیار کارگردان و منشی صحنه |
بر بوم زمان (اپیزود دوم) | ۱۳۸۲ | محمدتقی راوندی | دستیار کارگردان و منشی صحنه |
شوریده | ۱۳۸۳ | محمدعلی سجادی | بازیگر |
این همه ماهی | ۱۳۸۵ | حمیدرضا چارکچیان | بازیگر |
توفیق اجباری | ۱۳۸۶ | محمدحسین لطیفی | بازیگر |
این یک تصادف نیست | ۱۳۸۷ | بیژن شیرمرز | بازیگر |
سرگیجه | ۱۳۸۷ | مسعود آب پرور | بازیگر |
دلداده | ۱۳۸۷ | قدرت الله صلح میرزایی | بازیگر |
ما خونه نیستیم | ۱۳۸۸ | شاهد احمدلو | بازیگر |
سن پترزبورگ | ۱۳۸۸ | بهروز افخمی | بازیگر |
چراغ قرمز | ۱۳۸۹ | علی غفاری | بازیگر |
کنسرت روی آب | ۱۳۸۹ | جهانگیر جهانگیری | بازیگر |
یکی بود یکی هست | ۱۳۸۹ | حسین تبریزی | بازیگر |
عوارض جانبی | ۱۳۸۹ | رامین گلسرخی | بازیگر |
شرط ازدواج | ۱۳۸۹ | محسن منشی زاده | بازیگر |
تصادف ممنوع | ۱۳۹۰ | حجت ذیجودی | بازیگر |
مردها دروغ نمی گویند | ۱۳۹۰ | حسین تبریزی | بازیگر |
ساکن خانه چوبی | ۱۳۹۱ | حسینعلی لیالستانی | بازیگر |
خلافکاران | ۱۳۹۱ | ضیاء مجابی | بازیگر |
برج آرام | ۱۳۹۱ | مسعود اطیابی | بازیگر |
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران | ۱۳۹۲ | بهروز افخمی | بازیگر |
خروس با محل | ۱۳۹۲ | محمدباقر زنگنه | بازیگر |
افسونگر | ۱۳۹۲ | حسین تبریزی | بازیگر |
رمزهفتم | ۱۳۹۲ | رضا پژواک | بازیگر |
یه روز به یادماندنی | ۱۳۹۲ | عباس مرادیان | بازیگر |
مبارزان کوچک | ۱۳۹۲ | داووداطیابی | بازیگر |
چندروزمهربانی | ۱۳۹۲ | سعیداسدی | بازیگر |
رفقای خوب | ۱۳۹۳ | مجید قاریزاده | بازیگر |
سه میلیون دلارناقابل | ۱۳۹۳ | امیر شیرمحمدی | بازیگر |
عروس دربند | ۱۳۹۳ | کمال مقدم | بازیگر |
جنجال در عروسی | ۱۳۹۴ | سید رضا خطیبی | بازیگر |
هزارپا | ۱۳۹۶ | ابوالحسن داوودی | بازیگر |
آپاچی | ۱۳۹۷ | آرش معیریان | بازیگر |
اژدر | ۱۳۹۸ | رضا سبحانی | بازیگر |
بازیگوش ها | ۱۳۹۸ | نادره ترکمانی | بازیگر |
تگزاس ۳ | ۱۴۰۳ | سید مسعود اطیابی | بازیگر |
جوایز و افتخارات
در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، نعیمه نظام دوست نامزد برترین بازیگر نقش مکمل زن جهت ایفای نقش در فیلم سینمایی به نام آذر، شهدخت، پرویز و دیگران گردید.
مصاحبه
بیوگرافی از زبان خودش:
من در بیست و سومین روز از آبان ماه سال ۱۳۵۳ در شهر تهران به دنیا آمدم. شروع فعالیت هنرپیشگی من با انجام تئاتر در سال ۱۳۷۰ صورت گرفته و سپس در قالب تیمهای آزاد تئاتر مشغول به فعالیت شدم. سپس در مجموعه نوروز ۷۲ حضور یافته و به طور جدی بازیگری من با اجرای نقش در برنامه ساعت خوش همراه شده و در سال ۱۳۷۳ در مقابل دوربین تلویزیون بازی کردم.
معرفی سروش خلیلی:
پس از دریافت مدرک دیپلم از مقطع متوسطه، چندین سال در کنکور سراسری شرکت کردم، ولی متأسفانه در رشته هنر پذیرفته نمیشدم. به این ترتیب چندین سال از عمرم پشت کنکور سپری شد. (با خنده) سپس مصمم شدم در آموزشگاههای بازیگری دورههای آموزشی را طی کرده و سرانجام مرحوم سروش خلیلی من را به تیمهای آزاد تئاتر معرفی نمود. در ادامه توانستم با پشتکار و سعی فراوان به هنرپیشگی بپردازم.
سختی طنز:
انجام کاری که بتوان به واسطه آن باعث خنده مخاطب شد، چندان راحت نیست. این موضوع به ویژه برای هنرپیشگان خانم پیچیدگی بیشتری دارد. چرا که آنها محدودیت زیادی در انجام حرکات داشته و حتی صحیح نیست که بسیاری از گفتگوها و سخنان را بیان کنند. لذا لازم است تا در هنگام بازی طنز، ابتکارات زیادی به خرج داده و باعث خنده و نشاط مردم شوند. در دنیای فعلی مردم به راحتی به هر چیزی نمیخندند. از آن جهت که نگاه عمیقتری نسبت به کمدی و طنز یافته و پس از توجه به یک کار کاملاً آگاه هستند که آیا این اثر سعی دارد با انجام حرکات سبک سرانه و لودگی باعث خنده شده و یا اینکه از کمدی موقعیت بهره میبرد.
مدیون سیروس مقدم هستم:
زمانی که من در سال ۱۳۷۵ نقشی را در فیلم شنهای کف رودخانه ایفا کردم، این شرایط سبب شد با همسر آقای مقدم به نام الهام غفوری که در این فیلم مسئول دستیار کارگردان بودند، ارتباط یافته و به واسطه ایشان به آقای مقدم جهت انجام کار پیشنهاد شوم. به این ترتیب در سال ۱۳۷۵ توانستم در مجموعه روزهای زندگی به کارگردانی آقای مقدم بازیگری داشته باشم. پس از خاتمه این سریال، مجدداً در مجموعه پلیس جوان نیز در کنار ایشان حضور داشته و عهدهدار نقش ژینوس شدم. تصور میکنم در بین نقشهایی که تا به حال انجام دادهام، شخصیت ژینوس از جمله کارهای برجسته من بوده و حتی تا به اکنون نیز افراد زیادی از آن یاد میکنند. آقای مقدم از حمله کارگردانهایی است که شناخت عمیق و درستی از ساخت سریال داشته و کاملاً نسبت به یشنهادات و دیدگاههای مردم شناخت دارد. لذا در هنگام ساخت یک سریال کاملاً آگاه است که به چه شیوهای سریال را کارگردانی کند که مورد توجه مردم قرار بگیرد. این موضوع حائز اهمیت است که کارگردان قادر باشد در حین ساختن سریال، با وجود مراعات همه نکات فنی، سرعت زیادی در انجام کار داشته و همچنین کیفیت مطلوبی را در کار نمایان کند. در مواقعی که من در کارهای آقای مقدم حضور داشته و فعالیت میکنم، به هیچ وجه نگران نیستم که احیاناً این اثر مطلوب نبوده و یا اینکه کاراکتر من مورد توجه قرار نگیرد. به راحتی همه توان و انرژی خود را بر روی نقش پردازی متمرکز میکنم. من به تنهایی ارادت و محبت ویژهای به آقای مقدم و همسر عزیزشان دارم. لذا همواره خودم را وامدار ایشان می دانم. چرا که آقای مقدم با اطمینان به من کارشان را انجام دادند.
تاثیر حجاب در رشد سینمای ایران:
به جرات میگویم رعایت حجاب در پیشرفت و توسعه سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش موثر و سازندهای داشته است. چرا که موجب شده هنرپیشگان زن ایرانی استعدادها و قابلیتهای خود را بهتر از دوران قبل نمایان کنند. مو از جمله معیارهای مهم در تیپ و ظاهر بازیگری محسوب میشود. لذا زمانی که یک بازیگر قادر باشد بدون بهرهگیری از این امتیاز، نقش پردازی مطلوب و قابل باوری را انجام دهد، اشاره به استعداد و هنرمندی او دارد.
باغ شیشه ای:
من در سال ۱۳۷۵ در برنامهای به نام باطراوت در مسئولیت منشی صحنه با آقای مظلومی شرکت داشته و این کار به پایان رسید. پس از آن مجدداً با مجموعه لطفاً دور نزنیم، توانستم کار مشترکی را با ایشان داشته باشم. در سریال باغ شیشهای من با عهدهدار شدن نقش الهام که عروس قربان بوده و آقای قریبیان آن را ایفا میکرد، بازیگری داشتم. خوشبختانه این سریال با استقبال خوبی همراه بود. همکاری با آقای مظلومی موقعیت مناسبی برای من بود. چرا که ایشان نسبت به توانمندی بازیگر اشراف داشته و فرصتی را فراهم میکند که هنرپیشه بتواند از ابتکارات خود در هنگام کار بهره بگیرد.
ظرافت حس در سینما:
من در بین دو انتخاب سینما و تلویزیون، به هیچ وجه هیچ کدام را به دیگری اولویت نمیگذارم. چرا که عرصه سینما مخاطبان ویژهتری داشته و در عین حال تلویزیون از مخاطبان گسترده و عامی برخوردار است که قشرهای مختلفی از جامعه را در بر میگیرد. لازم است بازیگری در سینما اغراق و بزرگ بینی کمتری داشته و عواطف هنرپیشه با لطافت و ظرافت بیشتری نمایان شود. ولی در تلویزیون بازیگری با اغلاق و زیادهروی همراه است. به طور کلی در صورتی که در یک زمان، نقشی جهت تلویزیون و نقش دیگری در سینما به من پیشنهاد شود، اولویت من قبول پیشنهاد بازی در سینما است.
اهمیت تجربه:
من اعتقاد دارم دانش و تجربه هر دو، از جمله ارکانی هستند که برای یک بازیگر مورد نیاز است. ولی در این میان تجربه تاثیر بسزایی در پیشرفت و موفقیت هنرپیشه به جا میگذارد. داشتن تحصیلات تئوری بر سطح آگاهی و اطلاعات فرد میافزاید. ولی در عین حال پس از آنکه بازیگر به عرصه کار راه مییابد، هر زمان با شرایطی تازهای مواجه شده و تجربههای مختلفی را میآموزد. در حقیقت هنر هیچ حد و حصری نداشته و هنرپیشه در هر اثری که شرکت داشته باشد، قادر است از هر کدام از اشخاص درسی را فرا بگیرد. به عبارت دیگر هر تجربه بازیگری ، یک کلاس درس برای بازیگر به شمار میرود.
شهرت:
از جمله موضوعاتی که همه افراد در موقعیتهای مختلف آن علاقمند هستند، شهرت میباشد. به طوری که بسیاری از افراد کارها را با هدف رسیدن به شهرت انجام میدهند. کسانی که ادعا میکنند هیچ علاقهای به شهرت ندارند، از نظر من واقعیت نداشته و دروغ میگویند. برای من نیز از جمله عوامل فعالیتم در زمینه بازیگری، رسیدن به شهرت است. ولی مهمترین ملاکم برای ورود به بازیگری، چنین بود که حتی از زمان کودکی نسبت به این حرفه علاقمند بوده و تمایل داشتن تیپ های مختلف شخصیتی داشته باشم. به این ترتیب میتوانستم در موقعیت سایر انسانها حضور داشته و بازی کنم.
ماندگاری:
در وهله اول لازم است بازیگر مردم و مخاطبان را دوست داشته باشد. برخی از هنرپیشهها وجود دارند که در هنگام آغاز فعالیت در این زمینه، تمایل دارند از طرف مردم شناخته شده و به شهرت برسند. ولی پس از معروفیت خودشان را از دید مردم مخفی کرده و این رفتار به هیچ وجه مناسب نیست. چرا که همه بازیگران و هنرمندان برای خدمت به مردم فعالیت کرده و لازم است زندگی خود را از مردم جدا نکنند. برای آنکه یک هنرپیشه بتواند در اذهان ماندگار شود، توصیه میشود با همه فراز و نشیبهای این حرفه به آن عشق ورزیده و با دیدن مشکلات جا خالی نکند.
خانواده:
چند سالی میشود که پدرم جان خود را از دست داده و فوت کرده است. در مجموع ما پنج دختر هستیم که من سومین فرزند خانواده محسوب میشوم. هیچ کدام از خواهرها و اعضای خانوادهام در زمینه هنر فعالیت ندارند. من معتقدم تنها میتوان زمانی می توان خوشبختی را در خانواده ترسیم کرد که همه اعضای آن خانواده به یکدیگر علاقمند بوده و قادر باشند از مکنونات قلبی خود با یکدیگر سخن بگویند. در این خانواده پدر و مادر زیربنای زندگی بوده و فرزندان را در کنار یکدیگر متمرکز میکنند.
تقدیر از پیشکسوتان:
نعیمه نظامدوست در جواب به پرسشی که مناسبترین ایده جهت سپاسگزاری از تلاش افراد پیشکسوت در عرصه هنر چیست؟ پاسخ داد:
تصور میکنم مناسب نیست که این بزرگواران تنها مانده و لازم است به طور مستمر از احوال آنها مطلع گردید. این کار با دیدار و ملاقاتهای کوچک آسان است. چرا که همه افراد از فراموش شدن به شدت ناراحت میشوند. با کمال تاسف افراد فعال در سینمای ایران که نسل جوان را تشکیل میدهند، در قبال نسلهای پیشین این عرصه بیتوجه بوده و این موضوع چندان مطلوب نیست. بسیاری از هنرپیشگان حتی در مراسم مشایعت پیکر بازیگران پیشکسوت نیز حضور نمییابند.
چکیده سخنان:
- دوستان متعددی در عرصه سینما دارند ولی در میان آنها ارتباط بیشتری با مریم امیر جلالی، الناز شاکردوست و لیدا عباسی داشته و قرابت بیشتری دارم.
- تمایل دارم از من چیزی به یادگار بماند که پس از رحلت از این دنیا، اثر باقی و ماندگاری داشته باشد.
- زمانی که یک هنرپیشه در کارهای مکرر شرکت کرده و نقش پردازی میکند، به علت فشردگی و تنگناهای زیادی که در کار اعمال میشود، قادر نیست به حد کافی توان و تسلط کافی را برای نقش خود داشته باشد. این شرایط موجب پایین آمدن سطح کیفی کار خواهد شد.
- در میان شخصیتهایی که اجرای آن را عهدهدار میشوم، یک سادگی و بی پیرایگی در من وجود دارد که بسیاری از کارگردانها آن را پسندیده و توصیه میکنند با همین سبک نقش پردازی کنم.
هنرمندی بزرگ